Sökintentionen (sökavsikten eller search intent) är ett begrepp som beskriver varför personer väljer att söka på olika saker. Vill sökaren kanske köpa någonting, eller vill hon bara veta mer inom något specifikt ämnesområde? Att förstå search intent är extremt viktigt för att synas på Google.
Jo, för om Google alltid visar upp de mest relevanta sökresultaten kommer kunderna (de som söker) sannolikt välja Google även i framtiden. I stället för att besöka konkurrenter såsom Bing eller Yahoo.
Jo, för om du inte förstår vad sökintentionen är, då har Google ingen anledning ranka ditt inlägg högt upp bland alla andra sökresultat. Google vill alltså ge sökaren det bästa möjliga svaret. Så om du inte erbjuder det, då kommer besökarantalet på din webbsida sannolikt inte att öka.
När någon har en informationsbaserad sökintention vill han ha mer information inom ett specifikt område. Sökningar såsom “Hur fungerar ett antivirusprogram”, “Vad är en VPN” och “Hur fungerar en elbil” räknas alla som informationsbaserade.
Som du ser på bilden ovan förstår Google att sökaren snabbt vill veta mer om vad ett antivirusprogram är, och således väljer att visa upp en stor FAQ-sektion.
Värt att notera är att Google denna gång struntar i att visa upp reklam (annonser) för olika virusprogram. Detta då sökaren vill veta mer om antivirusprogram, och förmodligen inte vill köpa ett virusprogram. Åtminstone inte just nu.
Läs mer: Så fungerar extern SEO.
En person som har en navigationsbaserad sökintention vill ta sig till en specifik sida såsom Facebook, Instagram eller varför inte SEO-texter.se?
Det är viktigt att ditt företag syns vid navigationsbaserade sökningar, för då får du mer organisk trafik från Google.
När en person har en transaktionsbaserad sökintention är hon ute efter att köpa någonting. Sökningar på exempelvis “Köpa Bitcoin” eller “Köpa dator” är typiskt transaktionsbaserade sökningar.
När någon har en transaktionsbaserad sökintention visar Google upp återförsäljare där du snabbt kan köpa det du sökte efter. När du arbetar med affiliate marketing är det mycket svårt att ranka på transaktionsbaserade sökfraser, men med bra SEO-texter är det fullt möjligt.
Personer som har en kommersiell sökintention vet redan vad de vill ha, men de är däremot inte helt säkra på vilken produkt som passar bäst. “Det bästa kreditkortet” eller “Den bästa VPN-tjänsten” är två typiska sökningar som båda har en kommersiell sökintention.
Kortfattat kan man säga att personer som har en kommersiell sökintention vill veta vad som är bäst, och är nära att köpa någonting men behöver samtidigt en knuff i rätt riktning.
När du genomfört en nyckelordsundersökning ser du snabbt att vissa sökord tillhör en viss sökintention.
Sökord såsom:
Är ofta transaktionsbaserade, medan personer som söker på ord såsom:
I regel har en informationsbaserad sökavsikt.
Du ska alltid se till att dina inlägg och artiklar passar sökintentionen. Om besökarna exempelvis vill veta vilket antivirusprogram som är bäst, och i stället får information om hur ett antivirusprogram fungerar, då har du inte förstått sökintentionen.
När besökare får ta del av fel typ av information är det sannolikt att de studsar, det vill säga stänger ner din sida eller trycker på tillbakaknappen.
Läs mer: Att skriva om artiklar så att de passar sökintentionen på ett bättre sätt är en del av den process som kallas för konverteringsoptimering.
Ett bra sätt att ta reda på vad sökaren är ute efter är att genomföra en marknadsundersökning. Alternativt kan du titta på hur konkurrenterna gör. Om i princip alla konkurrenter anser att en viss fras är navigationsbaserad, då är den förmodligen det.
Du ska samtidigt se till att inte apa efter dina konkurrenter allt för mycket. Att använda skyscraper-metoden när du skriver en ny artikel är en bra idé. Då svarar du på sökintentionen, samtidigt som du minimerar risken för att artikeln kannibaliserar på andra artiklar på din webbsida.
Lästips: Vad är SEO? En komplett guide!