En länk som är uppmärkt med attributet nofollow ger inte mottagaren någon länkkraft över huvud taget. Sanningen är att Google i regel inte ens “crawlar”, det vill säga följer efter länkar med nofollow då den person som skapat länken uppgett att den inte ska vara värd någonting.
Värt att tänka på är att det finns vissa experter som anser att nofollow-länkar för över lite (extremt lite) länkkraft, men det är osäkert om det påståendet verkligen stämmer. Vår grundinställning är att det påståendet inte stämmer.
Dofollow-länkar är länkar som hjälper din sida synas bättre på Google. Länkar med dofollow-attribut ger dig alltså PageRank, eller länkkraft, som ger Google en indikation på att din artikel eller delsida förtjänar att synas bättre då den är så pass betydelsefull att folk länkar till den.
Lästips: Detta är det som skiljer ett inlägg från en sida.
Nedan ser du ett exempel på hur en dofollow-länk och en nofollow-länk är uppmärkta på SEO-verktyget Ahrefs webbsida.
Du ska märka länkar med nofollow när du inte vill ge den webbsida du länkar mot någon länkkraft. Om du har ett kommentarsfält på din webbsida är det bra att kontrollera att alla länkar är nofollow.
Det är också en bra idé att se till att alla forumlänkar är märkta som nofollow. Främst då du kan bli överöst av personer som ägnar sig åt Black Hat SEO om de får reda på att de kan få "gratis" dofollow-länkar på din webbsida.
En bra grundregel är att tänka: Är den webbsida jag länkar till att lita på, och är materialet jag länkar till bra nog? Om ja, belöna gärna sajten med en dofollow-länk men om så inte är fallet, märk upp länken som nofollow för att inte bjuda på någon länkkraft i onödan.
Värt att veta är också att länkar som är dofollow ofta kommer från brödtexten i redaktionellt material, från exempelvis en nättidning.
Nej, nofollow-länkar är långt ifrån värdelösa, även om dofollow-länkar alltid är att föredra om de kommer från sajter som är att lita på.
Nedan upplyser vi dig om 2 fördelar med nofollow-länkar, som ibland faktiskt inte är så dumma.
Google avskyr när folk försöker utnyttja deras rankingfaktorer för att synas bättre på SERP:en. En tillbakalänksprofil med exempelvis 100 % dofollow-länkar är inte att föredra, för då tror Google att du fuskar på något sätt.
Som tumregel är en tillbakalänksprofil där mellan cirka 60 och 90 % av länkarna är märkta som dofollow (och resten nofollow) att föredra. Detta då Google gillar länkprofiler som ser naturliga ut.
Läs mer: Så fungerar det med utgående länkar
Länkar som är dofollow och länkar som är nofollow är bra på exakt samma sak, det vill säga att ta besökare från en annan webbsida till din webbsida. När du får en dofollow-länk blir du lite bättre belönad, men nofollow-länkar erbjuder fortfarande nedanstående fördelar:
Lästips: Vad är SEO? En komplett guide!