seo texter logo

SEO och SEM – vad är skillnaden egentligen?

SEO och SEM är inte samma sak. Här får du reda på vilka skillnader som finns samt varför begreppen är så pass viktiga.

Vad är skillnaden mellan SEO och SEM?

Sökmotoroptimering (SEO) handlar om att du ska få mer organisk trafik från sökmotorerna. Men målet med sökmotormarknadsföring (SEM) är i stället att få såväl organisk trafik som betald trafik. Med betald trafik menar vi exempelvis trafik via Google-annonser.

För att förtydliga det hela finns det både betalda sökresultat och organiska sökresultat, som du ser nedan.

SEO vs SEM 2

SEO handlar alltså om att få så mycket organisk trafik som möjligt, medan SEM handlar om att få så mycket organisk och betald trafik som möjligt.

SEM är alltså ett bredare begrepp som inkluderar SEO, medan SEO inte har någonting med betald sökmotormarknadsföring (PPC) att göra.

Detta inkluderas i SEM

SEO vs. SEM - huvudsakliga skillnader

SEO (sökmotoroptimering)

SEO handlar om att hela tiden optimera för att man ska ranka bra på sökmotorernas resultatsidor, eller SERP:en.

Google använder sig av en massa rankingfaktorer för att kunna avgöra vilket material som ska ranka bra respektive dåligt.

Grovt sett handlar SEO om två saker; off page SEO och on page SEO, men teknisk SEO och interaktionssignaler är också viktiga.

Här förklarar vi vidare hur vi tänker:

  • On page SEO handlar bland annat om att du ska inkludera rätt nyckelord i dina artiklar och döpa URL:erna på rätt sätt.
  • Off page SEO handlar bland annat om att du ska bygga starka tillbakalänkar och få din webbsida att inge auktoritet enligt Googles E-A-T-modell.
  • Teknisk SEO handlar främst om att sökmotorernas spindlar ska kunna söka igenom alla artiklar du publicerat.
  • Interaktionssignaler handlar främst om hur väl du lyckats svara på sökintentionen, samt vad studsfrekvensen ligger på för din webbsida.

SEM (sökmotormarknadsföring)

Allt som är viktigt inom SEO är också viktigt inom SEM, då begreppet SEM alltså inkluderar allt inom SEO.

Det som är unikt för SEM är just annons-biten, alltså detta:

  • Du budar på att få synas högst upp på SERP:en. Om konkurrensen är hög på ett visst nyckelord kan du behöva betala upp emot omkring 100 kr per klick.
  • Du betalar per klick. Det spelar alltså ingen roll om besökarna konverterar eller inte, du betalar alltid så länge de klickat på ditt sponsrade sökresultat.
  • Du får alltid ett kvalitetsbetyg. Som Google själva förtydligar medför ett högt kvalitetsbetyg (Quality Score) att du inte behöver betala lika mycket per klick. Ett högt betyg får du bland annat genom att ha en snabbladdad webbsida och SEO-texter som svarar på sökintentionen.

SEO vs. SEM - så snabbt ser du resultat

När du bara satsar på SEO tar det mellan cirka 3 och 12 månader innan du kan börja synas på sida ett i SERP:en. Men när du betalar för att få synas via SEM, då får du trafik i princip direkt. Börjar du buda hem sökord på förmiddagen får du i regel en massa trafik redan samma eftermiddag.

SEO vs. SEM - skillnader i pris

SEO måste ju vara gratis för allt du behöver är ju lite text, sen tävlar du om att synas högst på SERP:en.

Fel!

SEO kostar pengar. Du kan behöva köpa SEO-texter, skriva länkbetesmaterial, köpa länkar och ägna dig åt outreach bara för att få en liten chans att hamna på förstasidan på Google.

Summa summarum; kortsiktigt är det billigast att köpa en massa PPC-sökord, men i det långa loppet tjänar du på att satsa på att få organisk trafik med hjälp av SEO.

Detta då du sannolikt inte får någon trafik alls när du slutar köpa annonser via Google. Men så fort du lyckats ranka med hjälp av SEO, då har du säkrat trafik under en lång tid framöver. I synnerhet om du skriver evergreen content-material.

När ska du satsa på SEO?

  • Om du inte har så stor budget. Det är nämligen ganska dyrt att köpa PPC-annonser på Google.
  • Om du inte har så bråttom. Detta då det i regel tar mellan cirka 6 och 12 månader att få organisk trafik via Google.
  • Om du är bra på att bygga länkar. När du bygger länkar syns din webbsida snabbare och mer tydligt på Google.

När ska du satsa på SEM (PPC-marknadsföring)?

  • Om du har en stor budget. Det krävs att du har råd att förlora pengar vid exempelvis en misslyckad PPC-kampanj.
  • Om du vet hur Google Ads fungerar. PPC-marknadsföring med hjälp av Google Ads kan verka enkelt, men det är det inte. Du ska bland annat ha koll på kvalitetsbetyg, hur mycket pengar du får tillbaka räknat från det du satsat (ROI) och vad konverteringsgraden ligger på.

Tips: Läs gärna mer om hur PPC-marknadsföring fungerar i Googles guide om Google Ads.

När ska du satsa på både SEM och SEO?

Kan man inte anvanda bade sem och seo

Om du jobbar själv med att bygga upp din webbsida med bland annat text och länkar, satsa då bara på SEO.

Men om du har ett helt team till din hjälp och en stor budget, då kan det vara värt att använda dig av både SEO och SEM.

Som tumregel ska du alltså satsa på både SEO och SEM om du har den tid, de pengar och det kunnande som krävs för att lyckas.

Men om du känner dig osäker och/eller vill börja med små steg, satsa då inledningsvis bara på SEO.

Läs mer: Vad är SEO? En komplett guide!

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Karl har över 6 års erfarenhet inom SEO och content writing, och han skriver inom i princip alla nischer.