seo texter logo

Så fungerar den upp-och-nedvända pyramiden

Det är en bra idé att skriva SEO-texter med den upp-och-nedvända pyramiden i åtanke. Men hur kommer det sig? Det får du reda på nu!

Vad är den upp-och-nedvända pyramiden?

Den upp-och-nedvända pyramiden är en skrivteknik som framför allt journalister använder. Tekniken ser till att läsaren får en snabb överblick gällande vad artikeln handlar om, vilket är viktigt för att behålla läsarens intresse så att hon inte väljer att läsa en annan artikel.

Bra att veta: Den upp-och-nedvända pyramiden kallas även för den inverterade pyramiden eller den upp-och-nedvända tratten.

På bilden nedan förtydligar vi att den upp-och-nedvända tratten vill att du först berättar det viktigaste för att därefter berätta det som är bra, men samtidigt inte 100 % nödvändigt att veta.

Den upp och nedvanda pyramiden

Hur fungerar den upp-och-nedvända pyramiden?

Den upp-och-nedvända pyramiden fungerar på så sätt att du först beskriver det viktigaste i ett sammanhängande textstycke. Den översta delen av pyramiden består alltså av information som är överskådlig och kompakt, sen får läsaren allt mer detaljerad information.

Exempel på hur du använder skrivtekniken på rätt sätt

Om du tar en titt på denna artikel från Torrentfreak, då ser du snabbt att den är ganska lång. Sammanlagt består artikeln av cirka 500 ord, men författaren har trots det lyckas sammanfatta det viktigaste på bara 43 ord.

Tack vare det får alla det de vill ha. Läsare som bara har någon halv minut på sig att ta del av artikeln förstår snabbt vad den handlar om, och läsare som har gott om tid att på sig får samtidigt möjlighet att grotta ned sig i alla detaljer.

Torrentfreak sammanfattning pa en nyhetsartikel 1

4 fördelar med den upp-och-nedvända pyramiden

  1. Läsare som bara skummar igenom artikeln förstår fortfarande vad den handlar om.
  2. Läsaren fattar sannolikt tycke för artikeln och vill läsa mer.
  3. Författaren får full kontroll över artikelns struktur.
  4. Det blir lättare att ändra i artikeln i efterhand.

6 steg för att skriva enligt den upp-och-nedvända pyramiden

  1. Läs igenom källmaterialet och lägg märke till allt som är viktigt. Att använda skyscraper technique för detta är en god idé.
  2. Sortera bort information som inte är viktigt att veta för läsaren.
  3. Strukturera upp artikeln genom att använda H1-rubriker som följs av H2- och H3-rubriker och så vidare.
  4. Skriv artikeln med hjälp av det källmaterial du har, och med den upp-och-nedvända pyramiden i åtanke.
  5. Korrekturläs artikeln och sortera återigen bort information som inte behövs för att svara på sökintentionen.
  6. Publicera artikeln på din webbsida.

3 tips för att göra artikeln ännu bättre

1. Skriv i lagom långa block/paragrafer

Att skriva i lagom långa block eller paragrafer är viktigt för då blir såväl Google som användare nöjda. Google hämtar information från paragrafer för att kunna ge ett snabbt svar på sökfrågor med hjälp av så kallade Google-snippets.

Att optimera för röstsökningar har också blivit både vanligare samt viktigare, och även där belönar sökmotorerna personer som skriver artiklar i logiskt uppbyggda paragrafer.

2. Artikeln ska svara på sökintentionen

Även om du skriver din artikel helt enligt den upp-och-nedvända pyramiden är det ett måste att du tidigt svarar på sökintentionen. Det vill säga det sökaren vill ha reda på. Längst upp i pyramiden (artikeln) ska du alltså ge ett kortfattat, informativt och heltäckande svar på sökfrågan.

3. Internlänka på rätt sätt

För att dina artiklar ska synas högt upp bland sökresultaten i SERP:en är det viktigt att du internlänkar till andra artiklar. Men inte till vilka artiklar som helst, utan de artiklar som handlar om ungefär samma sak.

Att lära sig internlänka på ett bra sätt är viktigt för då fördelar du länkkraften (som även kallas PageRank) på ett optimalt sätt. Summa summarum; interlänkar du rätt blir både Google och besökarna glada.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Karl har över 6 års erfarenhet inom SEO och content writing, och han skriver inom i princip alla nischer.