En bra tillbakalänk är en länk som någon annan lägger till, exempelvis en webbtidning som uppmärksammat någonting du skrivit på din sajt. Dåliga länkar kommer i regel från webbsidor med dåligt rykte såsom spammiga länkkataloger och/eller spammiga PBN-nätverk.
Bra tillbakalänkar medför att din webbsida rankar bättre på sökmotorernas resultatsidor, eller SERP:en. Detta medan dåliga länkar i regel inte gör någon skillnad alls för din SEO. I värsta kan dåliga länkar leda till att Google straffar dig då de anser att du avsiktligt försökt manipulera deras PageRank-system.
Men hur skiljer du på en bra och en dålig länk i praktiken? Det är ju faktiskt vanligt att man har tusentals länkar i sin tillbakalänksprofil.
Jo, sanningen är att Google tycker att omkring 90 % av alla tillbakalänkar ligger i gränslandet mellan att vara bra eller dåliga för din SEO:
Men vad betyder det för din webbsida?
Jo, det betyder bland annat att många länkar som du tror är dåliga faktiskt kan göra nytta. Det betyder även att det är viktigt att bygga tillbakalänkar på rätt sätt och inte lägga till en massa spamlänkar från sajter där vem som helst kan publicera i princip vad som helst.
Tumregeln säger alltså; om du inte gör någonting dumt såsom att "black hat SEO:a" fram en massa skumma tillbakalänkar, då förblir sökmotorerna nöjda och glada.
Algoritmuppdateringen Google Penguin som släpptes år 2012 är den största anledningen till att Google kan skilja på bra och dåliga länkar. Sedan 2012 har algoritmen uppdaterats flera gånger, och numera är den så smart att den nollar i princip alla länkar från exempelvis smutsiga PBN-nätverk.
Google vill vara bäst, och det kan de inte vara om vem som helst kan "länkbomba sönder" sina konkurrenter till höger och vänster. Om Google inte hade kunnat skilja på bra och dåliga länkar hade sannolikt varenda sajt haft smutsiga tillbakalänkar som deras konkurrenter betalat för.
Om du får en länk från en webbsida som själv har många starka tillbakalänkar, då har du fått en stark länk. Om en webbsida har många starka tillbakalänkar ska det i princip alltid ses som att den är att lita på, samt att länkar därifrån är särskilt värdefulla.
Förenklat fungerar en tillbakalänk ungefär som en röst, så om du länkar till en annan webbsida lägger du en röst på den. Och när en webbsida har många röster, då har den såväl en hög auktoritet som stark länkkraft.
Tillbakalänkar från webbsidor som tillhör samma eller ungefär samma nisch som din sajt är särskilt värdefulla.
Det är ett bra tecken om den länk som pekar mot din sajt har en beskrivande ankartext, exempelvis "nya bilar" om din artikel också handlar om det.
Det finns två länkattribut att välja på; dofollow och nofollow. Länkar som är märkta med nofollow ger dig inte någon länkkraft medan länkar som är märkta med dofollow ger din webbsida länkkraft.
Ett dofollow-attribut är alltså ett tydligt tecken på att länken är av värde för din SEO.
Länkar som är placerade högt upp i den redaktionella texten är värd mer än länkar som är placerade längre ned i texten. Detta enligt Google-patentet The Reasonable Surfer.
Vanligtvis får du länkar som pekar mot informativa artiklar. Det är inget fel i det, men de lite mer "tråkiga" sidorna som du tjänar pengar på måste också ha länkkraft för att kunna ranka. Om tillbakalänken pekar mot en sida som du tjänar pengar på är den alltså särskilt värdefull.
Google gillar länkar från redaktionellt material då det är svårt att "lura sig till" länkar från regelrätta artiklar. Exempelvis gör en länk från Sweclockers redaktionella del, alltså Sweclockers.com mycket nytta för din SEO medan en länk från forumdelen i princip inte är värd någonting alls.
När du gästbloggar måste andra se till att din länk läggs till, vilket medför att alla gästinlägg räknas som redaktionellt material.
Om du vet hur du skriver ett bra pressmeddelande som är intressant och har ett nyhetsvärde godkänns sannolikt ditt bidrag, men om du skriver en dålig pressrelease får du i regel ett nej.
Även här är det någon annan som bestämmer om du får någon länk eller inte, och då handlar det om redaktionellt material.
Om du byter länkar på rätt sätt, det vill säga om du exempelvis gör tre- eller fyravägsbyten, då får du nästan alltid länkar som kommer från redaktionellt material.
När du köper länkar betalar du i regel för en artikel (alltså redaktionellt material) med en länk som pekar mot din webbsida. Men värt att veta är att du måste köpa länkar på rätt sätt för att de ska göra någon nytta för din SEO.
Länkar från Wikipedia är inte skadliga för din sajt, men de gör inte heller någon större nytta. I princip alla experter är överens om att Wikipedia-länkar som bäst kan ge dig lite trafik.
Så lägg inte ned en massa tid på att skaffa länkar därifrån, utan gör i stället saker som skapar värde för de som väljer att besöka din webbsida .
Alla länkar som kommer från exempelvis Twitter eller Facebook är markerade som nofollow, och således påverkar de inte din SEO. Du kan få lite trafik, men roligare än så blir det aldrig.
Nästan alla forumlänkar antingen nollas eller försvagas kraftigt av Google. Tumregeln säger här; ju sämre modererat forumet är, desto mindre är länken värd.
Icke-redaktionella länkar får inte din webbsida att synas bättre på Google. Men dessa länkar kan faktiskt dra lite trafik och om du har riktig tur även stärka webbsidans varumärke. En bra sak att fråga sig är; kommer besökarna ha nytta av den här länken? Om ja, då kan du lägga till den men om nej, låt bli.
Nej, generellt är det inte värt det. Du har som alla andra människor en begränsad mängd tid varje arbetsdag. Den ska du spendera på att skapa värde för din webbsida. Att bygga länkar från starka sidor är absolut värt tiden du lägger ned, men icke-redaktionella länkar kostar mer än vad de smakar.
Om vi på SEO-texter ska spinna en artikel, då gör vi så här:
Och vips surnar alla sökmotorer till på oss.
Värt att tänka på är att denna taktik är lika konstruktiv som att stoppa en skruvmejsel i nätaggregatet på sin dator.
Så ja, både vi och du ska låta bli att spinna artiklar.
Att skaffa länkar från så kallade bad neighbourhoods, eller dåliga kvarter inom SEO är ingenting du ska sikta på. Om du gör det är det sannolikt att de webbsidorna "drar ned dig i skiten". Deras smutsiga rykte "kletar alltså av sig" på din webbsida, vilket är dåligt för din SEO.
Sajter som tillhör dåliga kvarter inkluderar bland annat illegala nedladdningssajter och sajter med pornografi.
Om du har en webbsida som bara vänder sig mot svenskar, då ska du också ha en tillbakalänksprofil som nästan bara består av tillbakalänkar från svenska sajter.
För om du mest har länkar från utländska sajter kan Google nämligen tro att du försöker manipulera deras PageRank-system. Detta då utländska sajter i regel inte har någon anledning att länka till webbsidor som riktar sig mot svenskar.
Webbsidor inom en speciell nisch får i regel flest tillbakalänkar från webbsidor inom exakt samma nisch eller ungefär samma nischer. Så om du har en webbsida inom teknik som nästan bara får tillbakalänkar från casinosajter, då höjer Google sannolikt på ögonbrynen.
Kommentarer man lägger till i kommentarsfält är vatten värda. I värsta fall straffas du av Google Penguin, och i bästa fall händer i princip ingenting.
Om du exempelvis tar dig till Fiverr och köper ett fullkomligt värdelöst länkpaket kan en av två saker hända:
Google väljer i vissa fall att skicka ett e-postmeddelande till dig där de säger att de straffat din webbsida med hjälp av en manuell åtgärd. Värt att tänka på är att du måste ha ett Google Search Console-konto för att kunna ta emot meddelandet.
När Google straffar dig algoritmiskt har sannolikt Google Penguin-filtret sagt ifrån. Vanligtvis får du ingen varning om att du blivit straffad, för i detta fall låter sköter Googles sökmotoralgoritm i princip alltid bestraffningen tyst och diskret.
Om Google kommit fram till att du försökt manipulera deras PageRank-system kan det hända två saker. I bästa fall tappar din webbsida organisk trafik, och i värsta fall avindexerar Google din webbsida. Det innebär att din sajt tas bort från Google helt och hållet.
Är det så att Google straffat dig för att de tycker du byggt länkar på ett oärligt sätt, då är det ofta en bra idé att avvisa länkarna genom att göra en disavow. Kortfattat gör du då alla skadliga dofollow-länkar till nofollow-länkar och säger: "Jag vill inte ha någonting med de här länkarna att göra!".
Värt att tänka på är också det vi sa i början av artikeln. Många länkar befinner sig i gränslandet mellan att vara en bra och dåliga, och kan faktiskt göra nytta för din SEO. Så avvisa bara länkar som du till 100 % kan säga är skadliga för din SEO.
När du länkar ut till starka webbsidor inom din nisch är det ett tecken på att din webbsida har en bra E-A-T. Det betyder i korthet betyder att Google litar på din webbsida. Men om du länkar ut på fel sätt, exempelvis till spammiga webbsidor, då kan du straffas av Google som i detta fall misstänker att du försöker lura dem.
Läs mer: Vad är SEO? En komplett guide!