En marknadsföringstratt är en modell som visar hur personer går från att vara intresserade av en produkt till att genomföra ett köp, det vill säga konvertera. En av de viktigaste sakerna med en marknadsföringstratt är att inte förlora kunder allt eftersom tratten smalnar av.
Det är viktigt att veta vad en marknadsföringstratt är för att du ska kunna få fler konverteringar genom att först förstå vad kunden vill ha, för att därefter ge kunden det hon vill ha.
När du vet vad en marknadsföringstratt är blir det även enklare att särskilja dig från dina konkurrenter. Det vill säga att ta marknadsandelar från konkurrenter som inte vet hur en marknadsföringstratt fungerar, och således inte vet hur man ska bete sig för att maximera konverteringsgraden i varje del av tratten.
Nedan berättar vi mer om de delområden vi precis nämnt i större detalj.
Vi utgår från att du driver en e-handelssajt som säljer luvtröjor, samt att en potentiell kund är sugen på att veta mer om eller till och med köpa en luvtröja av dig.
Den översta delen av marknadsföringstratten, alltså "skapa medvetenhet" består av att besökaren lär känna ditt varumärke.
Besökare som exempelvis hittar ditt företag via:
Hon kommer att bekanta sig med ditt företag som vi för övrigt döper till Luv-Giganten.
Men säljer du en massa luvtröjor bara för att de vet att ditt företag finns?
Nej, verkligen inte.
Sanningen är att mindre än 1 % av personer som precis lärt känna ditt företag väljer att genomföra en konvertering på din webbsida.
Att nå ut till sin primära målgrupp är nämligen ganska enkelt, och någonting du kan göra via exempelvis outreach och/eller content marketing.
Konsten att få en transaktion är däremot betydligt svårare. I synnerhet då det är en stor dropout för varje steg i marknadsföringstratten.
Nu när personen vet att ditt företag finns är det upp till dig att hon fattar intresse för dina superfina luvtröjor.
Och då pratar vi ju självklart om storsäljarna "Piggge piggsvin" och "Hakuna Matata".
Men hur skapar vi intresse för dessa tröjor då?
Jo, vi försöker ranka på Google-sökningar såsom "snygg luvtröja", "billig luvtröja" och "vad är en luvtröja" med mål att allt fler personer ska få upp ögonen för oss.
I detta steg är det en utmärkt idé att se över innehållet på din webbsida, i detta fall din e-handelssajt.
Att inkludera bra kategoritexter och produkttexter på alla delsidor med tunt material är viktigt för att nämna ett exempel. Detta då Google avskyr duplicerat innehåll, det vill säga textinnehåll från exempelvis leverantörer som finns på fler webbsidor än just din.
Tips: Vi kan hjälpa dig skriva bra SEO-texter som konverterar.
Nu vet din potentiella kund vad han vill ha och vad du erbjuder. Men han vet däremot inte om din e-butik är det bästa valet, för huvtröjor kan man ju köpa i princip överallt.
I detta steg har kunden i regel svårt att bestämma sig, men det gör ingenting. Det är lika för alla.
För att få besökaren att välja just din e-butik är det en bra idé att försöka ranka bra på Google för sökintentioner som antingen är transaktionsbaserade eller kommersiella, såsom:
Och när kunden väl gjort entré i din e-butik, då är det en bra idé att motivera varför hon ska köpa sin luvtröja hos just dig.
Nu är besökaren i princip helt övertygad om att Luv-Giganten är det bästa stället hon kan köpa sin luvtröja på.
Men hon behöver fortfarande en liten knuff i rätt riktning för att konvertera, vilket du kan få henne att göra genom att:
Varför smalnar marknadsföringstratten av hela tiden?
Jo, för att alla marknadsföringstrattar läcker. Det är bara en fråga om hur mycket de läcker.
Hur mycket din tratt läcker kan du bland annat ta reda på genom att räkna ut konverteringsgraden, och därefter konverteringsoptimera för att få en högre konverteringsgrad.
För att få tratten att läcka så lite som möjligt kan du:
E-butiken RS-produkter, som du når på https://www.rsprodukter.se/ säljer främst stödstrumpor.
Men hur ser deras marknadsföringstratt ut egentligen? Det vill säga; vad kan de göra för att få så många som möjligt att konvertera samtidigt som de minimerar dropout?
För att nämna några exempel är det en bra idé att korrigera rubriksättningen ett snäpp. Detta då det bland annat finns H2-rubriker som är på tok för långa.
Det är också en bra idé att lägga till H2:or och H3:or vid ställen där vanlig paragraftext/brödtext idag fungerar som rubriker.
Detta då en mer logisk rubriksättning ger en bättre läsbarhet/readability, som i sin tur minskar läckage i marknadsföringstratten.
Utöver detta är det en bra idé att skapa än fler innehållsrika kategoritexter och produkttexter, samt se till att internlänka på rätt sätt. Idealt ska man även se till att skapa innehållskluster med stöttande material som får de viktigaste artiklarna att ranka bättre.
Nej, absolut inte. För att vara en medelstor e-butik har de betydligt bättre textmaterial än majoriteten av konkurrenterna. Utöver det har webbsidan en kort laddningstid samt en kassa-sida där alla viktiga betal- och fraktsätt erbjuds.
Men det finns samtidigt saker som kan förbättras. Grovt sett är mer textmaterial som svarar på sökintentionen samt fler tillbakalänkar från sidor med relevans två saker som skulle kunna få denna e-butik att växa på det mest effektiva sättet.
Läs mer: Vad är SEO? En komplett guide!