Läsbarhet (eller readability) handlar om att du ska få läsaren att se och förstå vad du skriver. Närmare bestämt ska innehållet vara begripligt, lätt att urskilja och lättnavigerat. Du ska också skriva enligt alla viktiga skrivtekniker som finns för att ge dina texter en bra läsbarhet.
Läsbarhet är mycket viktigt för din SEO. Om du inte ser till att ha en optimal layout på webbsidan samt att skapa riktigt bra texter kommer du garanterat inte ranka på några viktiga nyckelord. Att skriva läsbara texter är alltså bland det viktigaste som finns för din SEO.
Nej, läsbarhet är inte en rankingfaktor. Men även om läsbarhet inte är en direkt rankingfaktor vinner du hur många fördelar som helst om du skriver läsbara texter. Med högre läsbarhet stannar läsarna längre på din webbsida, vilket får Google att ge din sida en bättre ranking i SERP:en.
Nedan berättar vi mer om de faktorer vi precis nämnt i större detalj.
När du skriver i klarspråk (eller klartext) uttrycker du dig så pass enkelt att alla förstår vad du vill berätta. Att skriva i klarspråk går alltså ut på att läsaren ska fokusera minimalt på hur du skriver och maximalt på ditt innehåll. Detta samtidigt som du följer alla skrivregler som finns.
Läs mer: Så skriver du i klarspråk.
Att fånga läsarnas intresse med hjälp av skrivtekniker såsom bucket brigades och storytelling är svårt. Men när du väl greppar hur effektiva de skrivteknikerna är kommer du vara glad att du har dem i din verktygslåda.
Att stava rätt, använda rätt grammatik och så även rätt termer är mycket viktigt. Med att du ska använda rätt termer menar vi att du exempelvis ska använda termen "bestiga ett berg" i stället för "klättra upp för ett berg".
Du ska ha som vana att varva korta meningar med lite längre meningar. Det blir nämligen lättare för läsaren att förstå vad du skriver då. En annan bra idé att att tänka på att skriva meningar som är mellan 10 och 25 ord långa, för det räknas generellt som en optimal meningslängd.
Läs mer: Så skriver du lagom långa meningar!
Personer som söker efter saker på internet vill i princip alltid ha ett snabbt svar. Det måste du ge dem, men hur gör du det egentligen?
Jo, genom att skriva enligt den upp-och-nedvända pyramiden.
Som du ser ovan blir alla nöjda. De som har bråttom får ett snabbt svar, medan de som vill läsa alla detaljer också får möjlighet att göra det.
Värt att tänka på är även att det snabba svaret måste läggas till above the fold. Alltså längst upp på sidan. För om besökaren måste pilla på telefonen eller skrolla med musen får hon ju faktiskt inte något snabbt svar.
De besökare som tar sig till din webbsida vill inte bara ha ett snabbt svar på sin sökintention. Det vill säga ett snabbt svar på anledningen till att de sökte som de gjorde. Besökarna vill även ha ett komplett svar, och det måste du också ge dem.
Ett effektivt sätt att ge besökarna ett fullständigt svar som dessutom är bättre än konkurrenternas bidrag är att använda sig av skyscraper technique. Kortfattat går den tekniken ut på att du tar inspiration från det bästa materialet från dina konkurrenter och därefter skriver en bättre artikel.
Det är vanligt att läsarna bara skummar igenom din text lite, och alltså bara läser "lite som de känner för". Av den anledningen är det viktigt att ge dina besökare bra rubriker. Om de får det är det nämligen enklare att navigera och hitta rätt i artikeln, vilket i sin tur ökar på läsbarheten.
Läs mer: Så skriver du en bra H1-rubrik
Alla webbsidor har minst ett typsnitt, och olika typsnitt är olika lätta att läsa. Om du inte vet vilket typsnitt du ska välja till din webbsida är Merriweather, Montserrat och Roboto tre bra val som dessutom är gratis att använda. Google bjuder nämligen på dem.
Din webbsida ska vara så pass tydlig att alla besökare förstår hur de ska göra för att navigera på den. Med tydlighet menar vi bland annat att färgernas kontraster ska vara optimala, samt att navigationen påminner om likvärdiga webbsidors navigationselement. Det är bra då besökarna således känner igen sig.
Om du vill veta om kontrasten på din webbsida är tydlig nog är det en bra idé att besöka WebAIM Contrast Checker. Ett "Pass" inom alla kategorier är det bästa du kan få, så sikta gärna på det.
Det skadar inte heller om din webbsida har snygga färgkombinationer. Men kontrasten är faktiskt viktigast, för om din webbsida har för låg konstrast mellan färgerna får besökarna svårt att läsa det du publicerar.
Lika viktigt som att besökarna kan läsa det du publicerat är det att de också får vara ifred när de läser. Pop-up-meddelanden och andra störande reklammeddelanden kan enkelt få vilken besökare som helst att tröttna och klicka på bakåtknappen.
Så förstör inte dina välskrivna artiklar med jobbiga objekt på webbsidan som läsarna inte uppskattar. Det är helt enkelt inte värt det.
Ja, läsbarhet har en hel del med färger att göra. Om färgernas konstrast inte skiljer tillräckligt från varandra försämras läsbarheten rejält då texten således blir svår att läsa.
För att få bra läsbarhet i text ska du bland annat se till att skriva i klarspråk och behärska alla viktiga skrivregler. Det är även viktigt att stava rätt, skriva lagom långa meningar, skriva bra rubriker samt att ge ett snabbt svar på det läsaren vill veta.
Läsbarhet på engelska betyder readability.
Ja, din webbsidas typsnitt är av betydelse för läsbarheten. Att välja typsnitt såsom Roboto och Merriweather är en bra idé. Dels för att de är en del av Google Fonts-programmet, alltså gratis, och dels för att de är enkla att läsa. Ett radavstånd på 150 % är också bra för läsbarheten.