Sökmotoroptimering (SEO) handlar om att du ska få mer organisk trafik från sökmotorerna. Men målet med sökmotormarknadsföring (SEM) är i stället att få såväl organisk trafik som betald trafik. Med betald trafik menar vi exempelvis trafik via Google-annonser.
För att förtydliga det hela finns det både betalda sökresultat och organiska sökresultat, som du ser nedan.
SEO handlar alltså om att få så mycket organisk trafik som möjligt, medan SEM handlar om att få så mycket organisk och betald trafik som möjligt.
SEM är alltså ett bredare begrepp som inkluderar SEO, medan SEO inte har någonting med betald sökmotormarknadsföring (PPC) att göra.
SEO handlar om att hela tiden optimera för att man ska ranka bra på sökmotorernas resultatsidor, eller SERP:en.
Google använder sig av en massa rankingfaktorer för att kunna avgöra vilket material som ska ranka bra respektive dåligt.
Grovt sett handlar SEO om två saker; off page SEO och on page SEO, men teknisk SEO och interaktionssignaler är också viktiga.
Här förklarar vi vidare hur vi tänker:
Allt som är viktigt inom SEO är också viktigt inom SEM, då begreppet SEM alltså inkluderar allt inom SEO.
Det som är unikt för SEM är just annons-biten, alltså detta:
När du bara satsar på SEO tar det mellan cirka 3 och 12 månader innan du kan börja synas på sida ett i SERP:en. Men när du betalar för att få synas via SEM, då får du trafik i princip direkt. Börjar du buda hem sökord på förmiddagen får du i regel en massa trafik redan samma eftermiddag.
SEO måste ju vara gratis för allt du behöver är ju lite text, sen tävlar du om att synas högst på SERP:en.
Fel!
SEO kostar pengar. Du kan behöva köpa SEO-texter, skriva länkbetesmaterial, köpa länkar och ägna dig åt outreach bara för att få en liten chans att hamna på förstasidan på Google.
Summa summarum; kortsiktigt är det billigast att köpa en massa PPC-sökord, men i det långa loppet tjänar du på att satsa på att få organisk trafik med hjälp av SEO.
Detta då du sannolikt inte får någon trafik alls när du slutar köpa annonser via Google. Men så fort du lyckats ranka med hjälp av SEO, då har du säkrat trafik under en lång tid framöver. I synnerhet om du skriver evergreen content-material.
Tips: Läs gärna mer om hur PPC-marknadsföring fungerar i Googles guide om Google Ads.
Om du jobbar själv med att bygga upp din webbsida med bland annat text och länkar, satsa då bara på SEO.
Men om du har ett helt team till din hjälp och en stor budget, då kan det vara värt att använda dig av både SEO och SEM.
Som tumregel ska du alltså satsa på både SEO och SEM om du har den tid, de pengar och det kunnande som krävs för att lyckas.
Men om du känner dig osäker och/eller vill börja med små steg, satsa då inledningsvis bara på SEO.
Läs mer: Vad är SEO? En komplett guide!