Den upp-och-nedvända pyramiden är en skrivteknik som framför allt journalister använder. Tekniken ser till att läsaren får en snabb överblick gällande vad artikeln handlar om, vilket är viktigt för att behålla läsarens intresse så att hon inte väljer att läsa en annan artikel.
Bra att veta: Den upp-och-nedvända pyramiden kallas även för den inverterade pyramiden eller den upp-och-nedvända tratten.
På bilden nedan förtydligar vi att den upp-och-nedvända tratten vill att du först berättar det viktigaste för att därefter berätta det som är bra, men samtidigt inte 100 % nödvändigt att veta.
Den upp-och-nedvända pyramiden fungerar på så sätt att du först beskriver det viktigaste i ett sammanhängande textstycke. Den översta delen av pyramiden består alltså av information som är överskådlig och kompakt, sen får läsaren allt mer detaljerad information.
Om du tar en titt på denna artikel från Torrentfreak, då ser du snabbt att den är ganska lång. Sammanlagt består artikeln av cirka 500 ord, men författaren har trots det lyckas sammanfatta det viktigaste på bara 43 ord.
Tack vare det får alla det de vill ha. Läsare som bara har någon halv minut på sig att ta del av artikeln förstår snabbt vad den handlar om, och läsare som har gott om tid att på sig får samtidigt möjlighet att grotta ned sig i alla detaljer.
Att skriva i lagom långa block eller paragrafer är viktigt för då blir såväl Google som användare nöjda. Google hämtar information från paragrafer för att kunna ge ett snabbt svar på sökfrågor med hjälp av så kallade Google-snippets.
Att optimera för röstsökningar har också blivit både vanligare samt viktigare, och även där belönar sökmotorerna personer som skriver artiklar i logiskt uppbyggda paragrafer.
Även om du skriver din artikel helt enligt den upp-och-nedvända pyramiden är det ett måste att du tidigt svarar på sökintentionen. Det vill säga det sökaren vill ha reda på. Längst upp i pyramiden (artikeln) ska du alltså ge ett kortfattat, informativt och heltäckande svar på sökfrågan.
För att dina artiklar ska synas högt upp bland sökresultaten i SERP:en är det viktigt att du internlänkar till andra artiklar. Men inte till vilka artiklar som helst, utan de artiklar som handlar om ungefär samma sak.
Att lära sig internlänka på ett bra sätt är viktigt för då fördelar du länkkraften (som även kallas PageRank) på ett optimalt sätt. Summa summarum; interlänkar du rätt blir både Google och besökarna glada.