Nedan pratar vi mer om de faktorer som precis nämnts i större detalj.
Läs mer: Vad är SEO?
Du ska skriva SEO-texter som är kompakta och ger ett tydligt svar på sökintentionen, det vill säga samtliga av besökarens frågor. Värt att tänka på är att vi kan skriva dina SEO-anpassade texter åt dig om du inte har tid eller lust att göra det själv.
När du gör regelbundna nyckelordsundersökningar får du reda på vad dina besökare vill ha reda på när de läser en specifik artikel du publicerat. Du ska också tänka på att nyckelordsundersökningar fortfarande är viktiga även om entitetsbaserad SEO är någonting som är på uppgång.
När du bygger ett innehållskluster ser du till att din webbsida blir en auktoritet inom din nisch, i detta fall tech. Detta då du tar upp allt som är viktigt inom specifika områden samt då Google gillar webbsidor med bra struktur, som i sin tur innehållsklustret ger dig.
Vi vill även tillägga att innehållskluster är särskilt viktigt om du arbetar inom affiliate marketing, för där tjänar du bara pengar om du rankar bra på Google.
Relevanta länkar inom teknik ger din webbsida som mest auktoritet. Men att köpa länkar som har en ganska bra relevans fungerar också bra, även om du inte får precis lika mycket länkkraft i det fallet.
För att nämna ett exempel tycker SEO-verktyget Ahrefs att du behöver omkring 2 starka länkar för att kunna ranka bra på nyckelordsfrasen “hund gps”.
Men inom vissa områden som hör till SEO inom casino eller SEO inom e-handel krävs det betydligt fler länkar än så för att kunna ranka bra.
Det är viktigt att din webbsida har en kort laddningstid, eller åtminstone är så snabb att besökarna inte stör sig på att laddningstiden är för lång. En laddningstid på under en sekund räknas som bra, medan laddningstider på över 3 sekunder medför att många väljer att inte besöka din tekniksajt.
Hur snabbt din webbsida laddas kan du kontrollera med bra SEO-verktyg såsom Google Page Speed Insights och/eller GTMetrix.
När du går igenom saker du redan publicerat är det lätt att hitta problem såsom kannibaliserande material och duplicerat material. Det är även en bra idé att läsa igenom det du redan publicerat då man i regel hittar stav- och slarvfel när man korrekturläser samma text flera gånger.