Den så kallade SERP:en betyder "search engine result page". På svenska betyder SERP:en alltså "sökmotorernas resultatsidor". När du söker på någonting via en sökmotor och därefter tittar på svaren, då är det SERP:en du ser. SERP:en består av både betald och organisk trafik.
På bilden nedan ser du hur SERP:en ser ut när både betalda och organiska sökresultat visas upp på samma gång.
Det är viktigt för att om du inte rankar på sida ett eller två på Google, då får du i princip ingen trafik över huvud taget.
Men bara för att du syns på första sidan på Google betyder inte det att du nödvändigtvis får en massa trafik.
Som du ser på bilden nedan får de tre första organiska sökpositionerna strax över 75 % av alla klick.
Om den person som söker har en transaktionsbaserad eller kommersiell sökintention, då kan du räkna med att Google fyller SERP:en med en massa annonser som företag betalar stora summor pengar för.
Som du ser nedan är det vanligt att de betalda sökresultaten (röda) på SERP:en trycker ner de organiska sökresultaten (gröna), och således lägger beslag på viktig trafik när någon söker på exempelvis "köpa glasögon".
Läs mer: Vad är SEO? En komplett guide!
Även om utvalda utdrag kan leda till att du får mer trafik till din webbsida kan utdragen också ge motsatt effekt.
För om svaret på sökfrågan redan finns i SERP:en, varför ska den som söker då välja att klicka på artikeln?
Nedan berättar vi mer om de tre sätt vi precis berättat om i mer detalj.
Betalda sökresultat via så kallad PPC-marknadsföring (du betalar en viss summa till Google för varje person som klickar på din annons) syns alltid högst upp i SERP:en och får i princip alltid mest trafik.
Men då det ofta är många företag som budar med mål att synas bäst kan det ibland kosta lite väl mycket att få trafik med hjälp av PPC-marknadsföring.
De organiska sökresultaten väljer Google ut med alla viktiga rankingfaktorer i åtanke. Det är alltså bara webbsidor med artiklar som bland annat svarar på sökintentionen på ett bra sätt, samt har många tillbakalänkar som pekar mot sig som syns högst upp bland de organiska sökresultaten.
Nedan kan du se hur ett typiskt organiskt sökresultat ser ut på Google. Överst hittar du URL:en, sen hittar du metatiteln och under den hittar du metabeskrivningen.
Om du skapat artiklar med strukturerade data, då kan Google ge dig mer plats i SERP:en i form av utvalda utdrag såsom stjärnor och FAQ-frågor, som du ser nedan.
SERP-utdrag är inte samma sak som betalda eller organiska sökresultat. De kan vara både betalda samt organiska, och ibland är de tagna direkt från Googles kunskapsgraf.
Googles e-handelsannonser som tar besökaren direkt till inköpsstället är en typ av SERP-utdrag.
Nedan berättar vi mer om de SERP-utdrag vi precis nämnt i större detalj.
Utvalda utdrag kan du få i form av:
I regel hämtar Google de utvalda utdragen från artiklar som rankar bland de fem bästa resultaten på SERP:en.
Google visar upp kunskapskort när det finns ett kompakt och precist svar på sökfrågan.
"Hur gammal är kungen"..
.. och "1 krona i dollar"..
.. är två typiska sökfrågor som Google kan besvara med hjälp av ett kunskapskort.
Kunskapsgrafer visas högst upp i SERP:en när du söker på din mobiltelefon, och på den högra sidan av SERP:en när du söker på en dator.
I regel hämtas alla fakta från kunskapsgrafen från betrodda källor såsom Wikipedia..
Men det är också vanligt att Google listar länkar till video- och streamingtjänster om du exempelvis söker efter en artist.
När den person som söker vill få tag på bilder på någonting, i detta fall ölburkar, är det vanligt att Google visar upp bildresultat i SERP:en.
Bilder du har på din webbsida kan visas upp här, men bara om du märkt upp dem enligt best practice inom bild-SEO.
Nyhetsutdrag, eller huvudnyheter består i regel av en artikelbild, en logotyp för tidningen, en överskrift och en tidsstämpel.
Om din webbsida är registrerad i Google News-programmet kan dina senast publicerade artiklar hamna här.
Men du ska samtidigt veta att konkurrensen är enorm, och att din artikel i princip alltid ersätts på mindre än en dag då Google bara vill visa upp färska nyheter bland nyhetsutdragen.
Andra har också frågat, eller FAQ-resultat är ett SERP-utdrag som visar svar på ett flertal frågor som hör till det ämne som en person sökt på.
Då bara omkring 3 % av sökarna klickar på Andra har också frågat-resultat får du i princip ingen trafik alls av att synas här.
Shoppingresultat, som på engelska kallas för "Product Listing Ads (PLAs)" visas i regel när sökaren gör en transaktionsbaserad eller kommersiell sökning.
Dessa resultat består av ett flertal produkter från e-handlare som betalar Google för att synas här.
Som du ser nedan hittar du en produktbild, en rubrik, aktuellt pris samt namnet på den e-butik som säljer produkten bland shoppingresultaten.
De så kallade tweetboxarna visar upp inlägg i kortformat. Dessa kommer från Twitter, och hämtas i sin tur från Twitterkonton med särskilt många följare.
Som privatperson med få följare är det extremt svårt att få synas i en tweetbox på SERP:en.
Sitelinks fungerar ungefär som en förlängning av de organiska sökresultaten för din webbsida.
Som du ser nedan visas ibland viktiga artiklar upp under webbsidans namn.
På större webbsidor med extremt många publicerade artiklar såsom Feber.se kan det också visas ett sökfält ("Resultat från feber.se") bland alla sitelinks, som du ser nedan.
Sitelinks är bra av två anledningar:
Om du vill ha sitelinks på SERP:en, då är det viktigt att du internlänkar på rätt sätt samt bygger upp innehållskluster som ser till att du tar upp alla viktiga ämnesområden inom din nisch.
Det är vanligt att videoresultat visas när du söker efter saker som bara en video kan svara på.
Som du ser nedan passar en video bäst för att förklara hur det ser ut när du öppnar förpackningen för en ny iPhone, då det skulle bli tråkigt att läsa om det i textformat.
Videoresultat på SERP:en innehåller vanligtvis en rubrik, en tumnagelbild, namnet på videokanalen, information om hur lång videon är samt snabbgenvägar för viktiga händelser.
Alla videor som laddats upp på Youtube kan komma att visas upp på SERP:en.
Värt att notera är också att du måste märka upp videor du laddat upp på andra plattformar än Youtube med rätt VideoObject-schema om du vill de ska kunna visas upp i SERP:en på Google.
Men som sagt, så länge du laddar upp dina videor på Youtube (vilket i princip alla gör) så sköter de uppmärkningen åt dig per automatik.