seo texter logo

7 anledningar att anlita en content writer

Vad är en content writer och varför ska du anlita en content writer? Dessa frågor och fler ger vi dig fullständiga svar på i den här artikeln.

7 fördelar med att anlita en content-writer

  1. Du frigör tid. 
  2. Du får innehåll av bra kvalitet. 
  3. Du betalar bara för det du behöver. 
  4. Du kan lansera din webbsida direkt. 
  5. Din webbsida får sannolikt fler tillbakalänkar. 
  6. Du kan "delbetala" för materialet.
  7. Du får färskt textinnehåll när du vill.

Nedan pratar vi mer om de punkter som vi precis nämnt i större detalj.

1. Du kan lägga ned mer tid på kärnverksamheten

När du anlitar en content writer får du tid över som du förslagsvis ska använda för att kunna fokusera mer på företagets kärnverksamhet. Många glömmer att det i regel tar lång tid att skriva ett kompakt och intressant inlägg, och att den tiden faktiskt kostar pengar om du ska göra det själv.

2. Du får bra textinnehåll

Det kräver tid och vana att skriva på ett sätt som läsarna uppskattar. Att anpassa din text för att kandidera för Google snippets är viktigt, då du får mer trafik om optimeringen lyckas. Optimering för rikt innehåll inkluderas alltid, oavsett vilket pris du betalar för dina texter.

Utöver detta ser vi till att alltid besvara sökintentionen, alltså se till att vi att svara på det besökaren vill ha reda på. Vi skriver också enligt den upp-och-nedvända pyramiden, vilket medför att besökaren snabbt får reda på det hon sökt efter på Google.

Den upp och nedvanda pyramiden

3. Du kan betala per skrivet ord

Hos oss betalar du bara för den textmängd du behöver. Det är alltså enkelt att hålla koll på utgifterna om du väljer att betala per skrivet ord. Du kan även anlita oss med en fast timersättning på 500 kr, men majoriteten av kunderna föredrar att betala oss per ord.

Tips: Här kan du få reda på vilka priser vi tar ut för våra texter.

4. Du kan lansera din webbsida direkt

Om du har en färdig design för din webbsida kan du publicera alla artiklar direkt. Detta då du får alla artiklar på en och samma gång av oss. Så länge du beställer texterna i tid blir det alltså inte något uppehåll mellan när sidans design är klar kontra när din webbsida kan börja få organisk trafik från sökmotorer.

Läs mer: Så fungerar en sökmotor.

5. Din webbsida får sannolikt fler tillbakalänkar

Då vi skriver enligt skyscraper technique, alltså enligt en teknik som gör att dina artiklar blir heltäckande, maximerar vi möjligheterna för att din webbsida ska få så många tillbakalänkar som möjligt. 

Andra webbsideägare vill ju faktiskt länka till de artiklar som ger läsarna mest värde, och om vi får skapa riktigt bra artiklar till dig kan din tillbakalänksprofil stärkas rejält.

Lästips: Artiklar som är så pass utförliga att många väljer att länka till dem kallas för länkbete.

6. Du kan "delbetala" för de texter du beställer

Vi erbjuder inga avbetalningsplaner, men du kan samtidigt se till att beställa ditt material i flera omgångar. Om du totalt vill beställa 15 000 ord av oss, då kan du välja att beställa 5 000 ord i stöten för att således jämna ut betalningstakten en smula.

Nackdelen med det är att du inte får allt material på en gång, men det bästa är att du kan betala för dina texter flera gånger i stället för att betala en större klumpsumma för alla texter.

7. Du får färskt material när du behöver det

Som kund får du ditt material i princip direkt av oss. Det medför att dina webbsidor får färskt material med jämna mellanrum, som i sin tur innebär att du får mer trafik från Google.

Värt att nämna är att du kan prenumerera på blogginlägg hos oss för att således få nytt material regelbundet, exempelvis varje vecka. 

Svar på vanligt ställda frågor

🤔 Vad är en content writer?

En content writer eller SEO-skribent är en person som är expert på att ta fram texter för webben. Målgruppsanpassning av texter, nyckelordsanalyser och rich snippet-optimering av innehåll är tre viktiga arbetsuppgifter som alla content writers måste ha goda kunskaper inom. 

Det som skiljer en content writer från en person som inte arbetar med webbtexter är främst att SEO-skribenten skriver mer kompakta och faktarika texter. Enligt en amerikansk studie väljer 47 % av alla internetmarknadsförare att outsourca textförfattandet till ett företag som är experter på att ta fram SEO-optimerade texter.

🤔 Vad brukar en content writer skriva för någonting?

🤔 Vilka egenskaper ska en bra content writer ha?

  1. En förmåga att göra bra research. En bra content writer kan snabbt och enkelt kunna sätta sig in i ett nytt ämnesområde.
  2. En god allmänbildning. Som SEO-skribent är det viktigt att vara allmänbildad. Men även om allmänbildningen inte är perfekt från början blir du snabbt allmänbildad i takt med att du skriver nya texter.
  3. En god förmåga att uttrycka sig i skrift. Att kunna skriva kompakt, utan att särskriva och utan att stava fel är en absolut förutsättning om du vill bli en bra SEO-skribent.
  4. Ett ödmjukt sätt. Även om du skriver som August Strindberg reinkarnerad kommer du inte kunna göra alla nöjda. Att vara ödmjuk och ha en känsla för att kunna kompromissa är därför viktigt inom detta yrke.
  5. En förmåga att förstå vad läsaren vill ta del av. Som content writer måste du förstå vad den som söker är ute efter. Att skriva kompakt och gå rakt på sak är alltså ett vinnande koncept. 
  6. En förmåga att skriva snabbt. Det är inte en absolut förutsättning att kunna skriva snabbt, men det underlättar. 
  7. En grundläggande förståelse om hur webbpublicering fungerar. Exempelvis hur du skapar en länk, publicerar text, rubriksätter och skapar listor.

🤔 Vad har en content writer för lön?

En content writer tjänar i regel mellan cirka 35 000 och 45 000 kronor per månad. De tre viktigaste faktorerna som bestämmer hur mycket du tjänar inkluderar var du jobbar, hur lång arbetslivserfarenhet du har och hur mycket du kan, alltså hur duktig du är i din yrkesroll.

🤔 Är content writer ett svårt yrke att lära sig?

Ja, för det första måste du ha talang för att skriva på samma sätt som en fotbollsspelare måste vara bra på att springa snabbt och skjuta hårt. Det underlättar alltså om du har en naturlig fallenhet för att skriva texter, men många kan också bli bra content writers genom övning och repetition.

🤔 Vad har content writers för utbildning?

Content writers behöver inte ha någon utbildning för att vara duktiga på det de gör. En universitetsutbildning inom områden såsom informatik är meriterande, och det finns även privata content writer-utbildningar som väger tungt. Sammanfattat är en utbildning en merit men inget måste.

🤔 Måste content writers kunna både engelska och svenska?

Ja, en svensk content writer måste vara duktig på engelska. Detta då i princip all faktainhämtninig sker från just engelska webbsidor. Det är fullt möjligt att arbeta som content writer om du bara behärskar det svenska språket, men du tar dig till en ny nivå om du blir bättre på engelska.

🤔 Måste content writers kunna SEO?

Ja, content writers som vill bli riktigt duktiga på det de gör måste behärska SEO. Att ha fullständiga kunskaper inom SEO är nödvändigt för att exempelvis kunna skriva evergreen content (innehåll som inte blir gammalt) samt för att svara på sökintentionen på ett idealt sätt.

🤔 Kan content writers jobba på distans?

Ja, content writers kan jobba på distans. Men du ska samtidigt veta att de erfarenheter du får av att samverka med andra content writers på plats till stor del uteblir vid hemarbete. Det är även mer socialt givande att arbeta på ett kontor i stället för att bara arbeta hemifrån.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Han ligger även bakom majoriteten av innehållet på SEO-bloggen. Karl har över 5 års erfarenhet som content writer, och han skriver inom i princip alla nischer.