seo texter logo

Indexering → Vad är det egentligen?

Här får du bland annat reda på hur Google indexerar din webbsida, och så även hur du får Google att indexera din webbsida på ett snabbare sätt.

Vad är indexering inom SEO?

Indexering inom SEO syftar på den process då material på din webbsida blir synligt på sökmotorernas resultatsidor. Indexeringen är alltså det som gör att ditt material blir sökbart hos sökmotorerna. Material som inte är indexerat finns kvar på din webbsida, men går inte att hitta i sökmotorerna.

Sa hamnar din webbsida pa Google

Hur fungerar indexering inom SEO?

Så fort du vet hur en sökmotor fungerar vet du också att sökmotorerna bara vill visa upp saker som är av nytta för användarna. Sökmotorerna använder alltså sökmotorsrobotar (eller "spindlar") som söker igenom din webbsida och indexerar allt som de tycker är användbart.

När material på din webbsida indexeras betyder det att sökmotorn lägger till din webbsida i ett gigantiskt lager av andra webbsidor. Hur högt ditt material rankar på Google bestäms i sin tur av de rankingfaktorer som Google använder sig av.

Så vet du att din webbsida är indexerad

Du kan ta reda på att din webbsida är indexerad genom att söka på site:domännamn på Google. Ett annat bra sätt att ta reda på om materialet på din webbsida är indexerat är att skapa ett konto på Google Search Console och granska vad Googles robotar läst igenom.

Sök på site:domännamn

Vi på SEO-texter.se kan med en sökning på site:seo-texter.se länkar se vilka artiklar Google indexerat som har med länkar att göra. Det snabbkommandot är guld värt för att du ska kunna ta reda på vilka delsidor som Google valt att indexera.

en google site sokning for att ta reda pa vad som

Om din webbsida inte har indexerats överhuvudtaget berättar Google det genom att inte visa upp några resultat alls för din site:domännamn-sökning.

Google search console mupparnas julafton

Använd Google Search Console

Du kan även använda Google Search Console för att ta reda på om din webbsida är indexerad av Google eller inte.

Det gör du genom att:

  • Steg 1: Logga in på ditt Google Search Console-konto.
  • Steg 2: Se till att din webbsida är markerad i rullgardinsmenyn.
  • Steg 3: Klicka på "Sidor".
  • Steg 4: Klicka på "Visa data om indexerade sidor".

Visa data om indexerade sidor

  • Steg 5: Nu ser du exakt hur många delsidor som Google indexerat. Du ser även vilka artiklar som indexerats, och i vilken ordning Google indexerat dina webbsidor.

Indexerade webbsidor pa Google

Varför indexerar inte Google din webbsida?

Det kostar pengar för Google att indexera material. Det är vanligt att Google därför väljer att inte indexera material som inte skapar något värde, eller helt enkelt är av för dålig kvalitet. Nedan ger vi dig 5 tips på hur du gör för att påskynda indexeringen av dina webbsidor.

5 sätt att få dina webbsidor indexerade snabbare

1. Ladda upp en sitemap på Google Search Console

Det gör du genom att logga in på ditt Google Search Console-konto och klicka på "Sitemaps". Därefter laddar du upp din sajtkarta (kallas även webbplatskarta) genom att uppge URL-adressen till den och klicka på "Submit".

Ladda upp sajtkarta pa Google Searh Concole

När Google har tillgång till din webbsidas sajtkarta kan de indexera din webbsida på ett mer effektivt och tillförlitligt sätt.

2. Skaffa fler tillbakalänkar

Tillbakalänkar, alltså länkar som pekar mot din webbsida fungerar som en signal om att din webbsida är både viktig och att lita på.

Fler tillbakalankar ger snabbare

För att skaffa fler tillbakalänkar kan du bland annat:

3. Internlänka på ett idealt sätt

Såväl sökmotorerna som användarna gillar struktur. Så om din webbsida har en optimal internlänkningsstruktur inte bara indexeras din webbsida fortare, du kommer även ranka högre upp på Google.

Om du vill lära dig hur du internlänkar på ett optimalt sätt rekommenderar vi nedanstående läsning:

4. Svara på sökintentionen

Det är extremt viktigt att du svarar på sökintentionen, alltså det besökaren vill ha reda på när hon läser på din artikel.

Så om du skriver en artikel om "Den bästa hundmaten just nu" ska du främst ta upp vilka typer av hundmat som är bäst, varför de är bäst och vad som avgör om hundmat är av bra eller dålig kvalitet.

Att i samma artikel skriva om "Nackdelar med att äta blötfoder" är en dålig idé. Om det ämnesområdet är viktigt att ta upp ska du göra det i en annan artikel och internlänka till den istället.

Ett annat viktigt tips är att du tar upp det viktigaste först i dina artiklar, och alltså skriver enligt den upp-och-nedvända pyramiden.

Den upp och nedvanda pyramiden

 

5. Döp dina URL:er på rätt sätt

Det är även viktigt att du döper dina URL:er på ett idealt sätt.

En viktig komponent inom detta är att du håller dina URL:er så korta du bara kan:

Hall dina URLer korta

Samtidigt ska du se till att URL:erna beskriver vad din artikel handlar om på ett träffande sätt:

URLen ska vara beskrivande

Läs gärna mer om detta i den guide vi länkar till nedan.

Läs mer: Guide för hur du skapar SEO-vänliga URL:er.

Lästips: Vad är SEO? En komplett guide!

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Karl har över 6 års erfarenhet inom SEO och content writing, och han skriver inom i princip alla nischer.