Nedan berättar vi mer om de faktorer vi precis tog upp i större detalj.
Sökmotorer är avancerade program med stora databaser som allmänt kallas för index. Man kan säga att en sökmotor fungerar ungefär som ett bibliotek, fast i stället för böcker lagrar sökmotorerna webbsidor.
När du ber en sökmotor ta fram ett resultat för en sökning, till exempel "vad kostar en katt?". Då går sökmotorn igenom sitt index och därefter får du ta del av ett (nästan alltid) träffsäkert resultat från den webbsida med det bästa svaret på din sökfråga.
Ibland får du till och med svar med hjälp av en Google-snippet, som SVERAK lyckats vinna för denna sökfråga.
Värt att tänka på är också att du inte söker på hela webben när du gör en sökning via en sökmotor. Du söker nämligen bara bland de sidor som indexerats, det vill säga de sidor som finns i sökmotorns index (eller bibliotek).
Lästips: Vill du veta mer? Läs gärna vår guide om hur en sökmotor fungerar.
Google är smartare än någonsin tidigare, men trots att så är fallet är det viktigt att du träffar alla viktiga nyckelord. För om du inte satsar på att inkludera viktiga nyckelord, då blir det svårt att få organisk trafik från sökmotorer.
Lästips: Vill du veta mer? Läs gärna vår guide om hur du utför en nyckelordsundersökning.
On-page SEO är det du gör på din egen webbsida med mål att ranka bättre på Google. Det viktigaste inom on-page SEO är att svara på sökintentionen, det vill säga den fråga eller det påstående någon söker på med hjälp av en sökmotor.
När du tittar på resultatet för sökningen "bästa antivirusprogrammet", då ser du snabbt att det inte finns några produktsidor eller annonser för antivirusprogram. Anledningen till det är att sökavsikten är kommersiell, och inte transaktionsbaserad.
En e-butik som säljer antivirusprogram skulle därmed ha svårt att ranka bra på den här frasen. För att kunna ranka bra blir de i stället tvungna att skapa en artikel som träffar sökintentionen, som i detta fall ska besvaras med en jämförelseartikel innehållandes de bästa antivirusprogrammen och ingenting annat.
Lästips: Vill du veta mer? Läs gärna vår guide om hur du lyckas med on-page SEO.
Just länkkraft (som även kallas PageRank) tillhör de tre viktigaste rankingfaktorerna. Det vill säga de faktorer som bestämmer hus bra din webbsida rankar på Google.
Men då är det bara att be folk länka till mig och så köper jag lite länkar också, sen är allt frid och fröjd!
Fel! Som nybörjare finns det folk som sannolikt kan lura skjortan av dig. Jag blev själv lurad flera gånger som nybörjare inom SEO.
För att bygga länkar på rätt sätt ska du satsa på att köpa länkar från riktiga webbsidor med ett gott rykte, många publicerade artiklar och bra trafik.
Du ska också passa dig för att skaffa länkar från webbsidor med dopade tillbakalänksprofiler. Det vill säga webbsidor som i regel inte har någon trafik, samt länkar av dålig kvalitet från exempelvis länkkataloger eller illa skötta PBN-nätverk.
Lästips: Vill du veta mer? Läs gärna vår guide om hur du bygger länkar.
Teknisk SEO handlar om att Google ska kunna:
Lästips: Vill du veta mer? Läs gärna vår guide om vad som är viktigt inom teknisk SEO.
SEO är svårt, och det tar lång tid att lära sig SEO. Som nybörjare är det lätt att tro att man förstår hur SEO fungerar när man egentligen inte gör det. Så räkna med att det kommer ta minst ett halvår innan du är någorlunda kunnig inom SEO.
Att läsa på om hur SEO fungerar är alltså inte samma sak som att lyckas i praktiken. För att bli bra på SEO måste du kämpa hårt, lära dig mer, fortsätta med det som fungerar och ändra på saker som inte fungerar.
När du kämpat på ett par år märker du sannolikt att SEO är riktigt kul, och att du samtidigt blivit riktigt bra på det.
Lästips: Vi har själva publicerat omkring 150 SEO-relaterade artiklar i vår SEO-blogg.