seo texter logo

Hur fungerar det att spinna en artikel egentligen?

Att spinna en artikel (article spinning), hur fungerar det egentligen och hjälper article spinning din SEO? De frågorna och fler svarar vi på nu.

Vad menas med att spinna en artikel?

Att spinna en artikel (article spinning) är när du tar originalinnehåll, ändrar några ord och sen publicerar den nya versionen av artikeln på nätet. Att spinna artiklar är vanligt inom black hat SEO, men samtidigt något som Google ser igenom hur lätt som helst.

Varför väljer vissa att spinna artiklar?

För att de vill satsa på kvantitet i stället för kvalitet, eller mer specifikt för att de försöker fuska. Personer som väljer att spinna artiklar "får" alltså textinnehåll helt gratis med i princip ingen ansträngning alls. Men den stora baksidan är att du inte tjänar på article spinning.

2 vanliga anledningar till article spinning

  1. Man vill ägna sig åt outreach men orkar inte skriva gästartiklar.
  2. Man orkar inte skriva innehåll till sin egen blogg och spinner därför innehåll från andra webbsidor. Att göra så är olagligt, vilket du kan läsa om i vår "guide för upphovsrätt för texter"-artikel.

Hjälper article spinning din SEO?

Nej, article spinning är helt värdelöst för din SEO. Google jobbar med entiteter, de förstår även synonymer och så även samband tack vare semantiskt sök. Google har alltså många rankingfaktorer som medför att de lätt ser igenom alla försök till article spinning.

Du kan inte lure Google genom att spinna artiklar

Hur spinner du en artikel?

Du spinner en artikel genom att googla på "Article spinning tool". Efter det klistrar du in den text du vill spinna och trycker på "Generate text" (eller någonting liknande). Efter bara någon sekund får du en "ny" text där en algoritm "slängt om orden lite".

Värt att tänka på är att det är slöseri med tid att spinna textinnehåll man själv äger, och ren stöld att spinna textinnehåll som andra äger.

3 saker du ska göra i stället för att spinna artiklar

1. Skriv texter med fokus på sökintentionen

Att träffa sökintentionen är bland det viktigaste du ska göra för att få dina texter att ranka bättre på Google. Detta då du således svarar på det besökaren vill ha reda på.

2. Skriv texter med viktigaste först

Det är en bra idé att skriva enligt den upp-och-nedvända pyramiden, för då får besökaren reda på allt viktigt direkt.

Den upp och nedvanda pyramiden

När du skriver enligt den upp-och-nedvända pyramiden blir alla nöjda. De som har bråttom får ett snabbt svar, medan de som vill läsa hela artikeln fortfarande får ta del av alla detaljer lite längre ned i texten.

3. Skriv kompletta texter

Om du vill ranka bättre än dina konkurrenter måste du skriva bättre innehåll än dina konkurrenter. Och i detta fall menar vi mer komplett innehåll, alltså mer omfattande innehåll.

Skyscraper technique är en bra skrivteknik som hjälper dig skriva kompletta artiklar, så den tycker vi du ska använda dig av.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Karl har över 6 års erfarenhet inom SEO och content writing, och han skriver inom i princip alla nischer.