Nej, oftast inte. Yahoo är en relativt betydelselös sökmotor med en global marknadsandel på omkring 1,5 %, vilket egentligen inte är tillräckligt för att du ska behöva bry dig. Men då det är få som väljer att SEO-optimera för Yahoo kan det trots allt vara värt ett försök.
Nedan kan du jämföra Yahoos marknadsandel med fem ytterligare sökmotorer. Som du själv ser är Google klart störst med sin marknadsandel på 92,4 %.
Det långt fler som väljer att SEO-optimera för Google jämfört med Yahoo. Det medför att konkurrensen om att synas är relativt låg hos Yahoo.
Google har hur många viktiga rankingfaktorer som helst medan Yahoo har betydligt färre enligt SEO-bloggen WebFX. Det betyder att Yahoo ska räknas som en mer primitiv sökmotor jämfört med marknadsledande Google.
Att bygga länkar är särskilt viktigt om du vill synas i SERP:en hos Yahoo. Huvudreglerna inom länkbygge säger att du ska bygga relevanta samt starka länkar från webbsidor med mycket trafik.
Så gör du det blir alla sökmotorer glada, särskilt Yahoo.
Alla sökmotorer gillar om du webbsida funnits med ett bra tag, men Yahoo lägger en särskilt stor vikt vid just din domäns ålder.
Det är särskilt viktigt att träffa rätt nyckelord när du SEO-optimerar för Yahoo. Detta då Yahoo är en "dummare" sökmotor jämfört med Google som i sin tur förstår såväl synonymer som semantik (samband) inom SEO.
Läs mer: Så gör du en nyckelordsundersökning.
Alla som söker på en sökmotor har en sökintention, alltså en anledning till att de söker efter någonting. Det är viktigt att du svarar på den oavsett vilken sökmotor du optimerar för.
Värt att veta är också att du måste skriva bättre och mer kompletta artiklar än dina konkurrenter. För att du ska lyckas med det rekommenderar vi att du använder dig av skrivtekniken skyscraper technique.
Dagens webbanvändare vill ha ett snabbt svar, och det har även Yahoo förstått. Av den anledningen är det viktigt att du skriver enligt den upp-och-nedvända-pyramiden, och alltså tar upp det viktigaste först.
De läsare som vill grotta ned sig i detaljer kan fortfarande göra det lite längre ned i artikeln. Så om du använder denna skrivteknik blir alla nöjda.
Inga sökmotorer gillar när man ägnar sig åt black hat SEO och köper skumma länkar från exempelvis illa skötta PBN-nätverk. Google är smarta nog att "nolla" (oskadliggöra) smutsiga länkar, medan Yahoo idag inte är tillräckligt klipska för att göra det.
Det medför alltså att Yahoo oftare straffar dig för spammiga länkar jämfört med Google som i princip alltid är smarta nog att ignorera dem.