Organisk trafik är trafik du får från sökmotorer såsom Google utan att du behöver betala för det. Du kan alltså inte köpa organisk trafik för pengar, utan du måste tävla om det tillsammans med alla andra som vill ranka högt på sökmotorernas resultatsidor eller SERP:en.
Nedan ser du skillnaden mellan organisk trafik och betald trafik.
Länge fanns det bara "vanliga" sökresultat på SERP:en på Google, såsom denna:
Men så är det inte längre. Nu finns det nämligen många typer av resultat som ser väldigt olika ut. Nedan berättar vi om några av dem.
Så kallade Google snippets är sammanfattade svar på sökarnas frågor som gör att din webbsida får mer trafik.
Dessa organiska sökresultat kan du få som:
När en entitetskarusell visas upp på Google ser du exempel på viktiga saker som alla är relaterade med det du sökt efter.
Läs mer: Så fungerar det med entiteter inom SEO
Här visas de viktigaste nyheterna upp som Google i sin tur hämtar från nyhetssajter som är med i Google Nyheter-programmet. Värt att tänka på är att dessa resultat ofta byts ut inom loppet av några timmar, så du får i regel inte så mycket organisk trafik på att synas här.
Tips: Om du vill ha mycket organisk trafik är det bra att skriva evergreen content. Det är innehåll som inte blir mindre värt allt eftersom tiden går. Nyhetsartiklar är upplysningsvis raka motsatsen till evergreen content.
Andra har också frågat-resultat, eller "FAQ-boxar" visar upp svar på vanligt ställda frågor. Svaren hämtas från olika sökresultat som rankar organiskt på den sökfråga som ställts till sökmotorn.
Det är bra att få organisk trafik då du således får gratis trafik till din webbsida. Webbsidor som får mycket organisk trafik får fler besökare som exempelvis köper produkter eller klickar på annonslänkar. Att få organisk trafik är alltså livsviktigt för i princip alla webbsidors överlevnad.
Det kan du se genom att använda ett SEO-verktyg såsom Ahrefs.
Som du ser nedan har affiliate marketing-webbsidan Kortio.se förhållandevis mycket organisk trafik.
Google har många rankingfaktorer som bestämmer hur bra du rankar på deras resultatsidor.
Nedan berättar vi om några utvalda rankingfaktorer som betyder särskilt mycket när det kommer till hur bra du rankar på Google.
Att bygga länkar, alltså att få tillbakalänkar kan vara svårt men samtidigt är det värt det. Utan relevanta tillbakalänkar från sajter med hög auktoritet är det i princip omöjligt att ranka på svåra nyckelordsfraser såsom "bästa kreditkort" och "bästa casino".
Se bara hur svårt det är att ranka organiskt på nyckelordet "casino".
SEO-verktyget Ahrefs uppskattar att omkring 130 tillbakalänkar krävs för att du ska kunna ranka som topp 10 på Google för det sökordet.
Det räcker inte att bara göra en sökordsanalys och "proppa in" rätt nyckelord i texten. Du måste nämligen förstå vad sökaren vill ha reda på, det vill säga vad sökintentionen är.
Sökintentionen för en fras såsom "Vad är ett antivirusprogram" är informationsbaserad. Så i det fallet förväntar sig sökaren en informativ artikel där författaren berättar allt om vad ett antivirusprogram är och hur de fungerar.
Men om du däremot ska optimera en artikel för sökfrasen "gratis antivirusprogram", då får du se till att erbjuda en nedladdningslänk till ett antivirusprogram för att kunna ranka. Detta då sökaren förväntar sig att hitta det på SERP:en.
Det är en bra idé att använda HTTPS som är ett skyddsprotokoll som ser ut ungefär som ett litet hänglås i webbläsaren. När du skyddar din webbsida med HTTPS kan vare sig hackare eller närverksägare spionera på dina besökare, samtidigt som Google belönar dig med en bättre ranking på SERP:en.
Sidor som inte är HTTPS-skyddade straffas obarmhärtigt av Google.
Värt att notera är att Google och alla andra stora sökmotorer har ett "mobile first"-tänk när de rankar dina artiklar på sina resultatsidor. Så om din webbsida inte fungerar optimalt på mobiler, då rankar du betydligt sämre än du har potential att göra.
Ett av många bra SEO-verktyg är Google Mobile Friendly Test. Det visar nämligen hur din webbsida presterar på bärbara enheter såsom mobiltelefoner och surfplattor.
En optimal URL är:
Ta gärna del av guiden nedan om du vill veta mer om hur du utformar URL:er enligt best practice inom SEO.
Läs mer: Så skriver du SEO-optimerade URL:er.
Det är en bra idé att skriva väl utformade SEO-titlar (kallas också metatitlar) till alla artiklar du publicerar.
Några bra tips på hur du skriver en ideal metatitel är att:
Om du vill veta mer om hur du skriver bra SEO-titlar finns det en utförlig guide för hur du lyckas med det nedan.
Läs mer: Så skriver du bra SEO-titlar.
Metabeskrivningar (som även kallas för SEO-beskrivningar) ser ut så här:
Och optimalt utformade SEO-beskrivningar:
Läs mer: Så skriver du optimalt utformade SEO-beskrivningar.
Lästips: Vad är SEO? En komplett guide!
Lästips: Så lär du dig SEO.