seo texter logo

Så fungerar det med organisk trafik [Guide]

Hur får du mer organisk trafik från sökmotorer och vad är egentligen organisk trafik? Dessa frågor och fler besvarar vi i den här artikeln.

Vad är organisk trafik?

Organisk trafik är trafik du får från sökmotorer såsom Google utan att du behöver betala för det. Du kan alltså inte köpa organisk trafik för pengar, utan du måste tävla om det tillsammans med alla andra som vill ranka högt på sökmotorernas resultatsidor eller SERP:en.

Nedan ser du skillnaden mellan organisk trafik och betald trafik.

Betalda mot organiska sokresultat pa serpen

Vilka typer av organiska sökresultat finns det?

Länge fanns det bara "vanliga" sökresultat på SERP:en på Google, såsom denna:

Ett vanligt sokresultat pa serpen

Men så är det inte längre. Nu finns det nämligen många typer av resultat som ser väldigt olika ut. Nedan berättar vi om några av dem.

Google snippets

Så kallade Google snippets är sammanfattade svar på sökarnas frågor som gör att din webbsida får mer trafik.

Dessa organiska sökresultat kan du få som:

  • Punktlista.
  • Numrerad lista.
  • Tabell.
  • Video.
  • Textsammanfattning.

Du kan bland annat fa Google snippets som

Entitetskarusell

När en entitetskarusell visas upp på Google ser du exempel på viktiga saker som alla är relaterade med det du sökt efter.

Sa kallade entitetskaruseller visar upp viktiga entiteter

Läs mer: Så fungerar det med entiteter inom SEO

Huvudnyheter

Här visas de viktigaste nyheterna upp som Google i sin tur hämtar från nyhetssajter som är med i Google Nyheter-programmet. Värt att tänka på är att dessa resultat ofta byts ut inom loppet av några timmar, så du får i regel inte så mycket organisk trafik på att synas här.

Huvudnyheter visar upp de senaste nyheterna fran nyhetssajter

Tips: Om du vill ha mycket organisk trafik är det bra att skriva evergreen content. Det är innehåll som inte blir mindre värt allt eftersom tiden går. Nyhetsartiklar är upplysningsvis raka motsatsen till evergreen content.

Andra har också frågat

Andra har också frågat-resultat, eller "FAQ-boxar" visar upp svar på vanligt ställda frågor. Svaren hämtas från olika sökresultat som rankar organiskt på den sökfråga som ställts till sökmotorn.

Andra har ocksa fragat resultat raknas ocksa som organisk trafik

Varför är det så bra att få organisk trafik?

Det är bra att få organisk trafik då du således får gratis trafik till din webbsida. Webbsidor som får mycket organisk trafik får fler besökare som exempelvis köper produkter eller klickar på annonslänkar. Att få organisk trafik är alltså livsviktigt för i princip alla webbsidors överlevnad.

Hur kan du se hur mycket organisk trafik du har?

Det kan du se genom att använda ett SEO-verktyg såsom Ahrefs.

Som du ser nedan har affiliate marketing-webbsidan Kortio.se förhållandevis mycket organisk trafik.

Organisk trafik for kortio 1

7 sätt att få mer organisk trafik från Google

  1. Skaffa fler tillbakalänkar.
  2. Svara på sökintentionen.
  3. Använd HTTPS.
  4. Optimera webbsidan för mobilanvändare.
  5. Döp dina URL:er på rätt sätt.
  6. Skriv bra SEO-titlar.
  7. Skriv bra metabeskrivningar.

Google har många rankingfaktorer som bestämmer hur bra du rankar på deras resultatsidor.

Nedan berättar vi om några utvalda rankingfaktorer som betyder särskilt mycket när det kommer till hur bra du rankar på Google.

1. Att skaffa fler tillbakalänkar

Att bygga länkar, alltså att få tillbakalänkar kan vara svårt men samtidigt är det värt det. Utan relevanta tillbakalänkar från sajter med hög auktoritet är det i princip omöjligt att ranka på svåra nyckelordsfraser såsom "bästa kreditkort" och "bästa casino".

Lankar med hog auktoritet ger dig hogre synbarhet pa Google

Se bara hur svårt det är att ranka organiskt på nyckelordet "casino".

SEO-verktyget Ahrefs uppskattar att omkring 130 tillbakalänkar krävs för att du ska kunna ranka som topp 10 på Google för det sökordet.

Att ranka pa svara sokord som casino ar en rejal utmaning

2. Att svara på sökarens intention

Det räcker inte att bara göra en sökordsanalys och "proppa in" rätt nyckelord i texten. Du måste nämligen förstå vad sökaren vill ha reda på, det vill säga vad sökintentionen är.

Sökintentionen för en fras såsom "Vad är ett antivirusprogram" är informationsbaserad. Så i det fallet förväntar sig sökaren en informativ artikel där författaren berättar allt om vad ett antivirusprogram är och hur de fungerar.

Men om du däremot ska optimera en artikel för sökfrasen "gratis antivirusprogram", då får du se till att erbjuda en nedladdningslänk till ett antivirusprogram för att kunna ranka. Detta då sökaren förväntar sig att hitta det på SERP:en.

Ladda ner antivirusprogram enligt serpen pa google

3. Att använda HTTPS

Det är en bra idé att använda HTTPS som är ett skyddsprotokoll som ser ut ungefär som ett litet hänglås i webbläsaren. När du skyddar din webbsida med HTTPS kan vare sig hackare eller närverksägare spionera på dina besökare, samtidigt som Google belönar dig med en bättre ranking på SERP:en.

HTTPs pa chromes sokfalt

Sidor som inte är HTTPS-skyddade straffas obarmhärtigt av Google.

4. Att optimera sin webbsida för mobiler

Värt att notera är att Google och alla andra stora sökmotorer har ett "mobile first"-tänk när de rankar dina artiklar på sina resultatsidor. Så om din webbsida inte fungerar optimalt på mobiler, då rankar du betydligt sämre än du har potential att göra.

Ett av många bra SEO-verktyg är Google Mobile Friendly Test. Det visar nämligen hur din webbsida presterar på bärbara enheter såsom mobiltelefoner och surfplattor.

Google mobile friendly test visar hur bra din webbsida presterar pa mobiler

5. Att SEO-optimera sina URL:er

En optimal URL är:

  • Beskrivande. Som i att den visar vad artikeln handlar om.
  • Evergreen. Som i att den inte innehåller datum eller nummer såsom "2022-10-02" eller "10-basta-kreditkorten".
  • Inte spammig. Att ha med samma nyckelord flera gånger är exempelvis en dålig idé.

Ta gärna del av guiden nedan om du vill veta mer om hur du utformar URL:er enligt best practice inom SEO.

Läs mer: Så skriver du SEO-optimerade URL:er.

Hall dina URLer korta

6. Att skriva bra och beskrivande SEO-titlar

Det är en bra idé att skriva väl utformade SEO-titlar (kallas också metatitlar) till alla artiklar du publicerar.

Några bra tips på hur du skriver en ideal metatitel är att:

  • Se till att metatiteln är lagom lång. SEO-titlar som är för långa bryts av i SERP:en. Det är fult och leder till färre klick.
  • Se till att aldrig skriva den i enbart stora bokstäver. Det är bara störande för sökarna.
  • Se till att inkludera de viktigaste nyckelorden. Men bara då om kan få in dem naturligt.
  • Alltid svara på sökintentionen. Metatiteln ska alltså försäkra sökaren om att hon får alla svar hon behöver på de frågor hon kan tänkas ha.
  • Aldrig använda dig av klickbete. Att "clickbaita" sökarna är alltid en dålig idé. Så var ärlig med vad besökarna får ta del av så de inte riskerar att bli besvikna.

Det ar viktigt att skriva en lagom lang SEO titel som inte bryts av

Om du vill veta mer om hur du skriver bra SEO-titlar finns det en utförlig guide för hur du lyckas med det nedan.

Läs mer: Så skriver du bra SEO-titlar.

7. Att skriva bra och beskrivande metabeskrivningar

Metabeskrivningar (som även kallas för SEO-beskrivningar) ser ut så här:

en metabeskrivning pa serpen

Och optimalt utformade SEO-beskrivningar:

  • Är en förlängning av SEO-titeln. Den ska alltså ta upp viktiga saker du inte hade plats med att ta upp i SEO-titeln.
  • Svarar på sökintentionen. Det handlar om att sökaren ska bli försäkrad om att han får all information han behöver i din artikel.
  • Är lagom långa. Du får i regel plats med omkring 120 tecken utan att texten bryts av i SERP:en.
  • Inkluderar alla viktiga nyckelord. Men bara om du kan "få in dem" på ett naturligt sätt.

Läs mer: Så skriver du optimalt utformade SEO-beskrivningar.

Lästips: Vad är SEO? En komplett guide!

Lästips: Så lär du dig SEO.

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Karl har över 6 års erfarenhet inom SEO och content writing, och han skriver inom i princip alla nischer.