Googles sökalgoritm är en matematisk formel som avgör hur bra din webbsida rankar på Google. För att kunna bestämma hur högt din webbsida ska ranka i SERP:en tar Googles sökalgoritm hjälp av rankingfaktorer som bland annat inkluderar tillbakalänkar och användbarhet på mobiler.
Exakt hur Googles sökalgoritm fungerar vet bara Google. De vill ju vara den bästa sökmotorn, och därför måste de hemlighålla den sökalgoritm som ger dem konkurrensfördelar. Sammanlagt tar Google hjälp av cirka 200 rankingfaktorer, och ingen vet vilka samtliga av dem är.
Läs mer: Här hittar du viktiga rankingfaktorer som Google använder för att ranka din webbsida.
Google gör mindre ändringar i sökalgoritmen cirka sex gånger per dag, vilket motsvarar omkring 2 000 gånger per år.
Med det sagt finns det samtidigt effektiva knep du kan använda dig av för att ranka bättre på Google, och fem av dessa uppmärksammar vi nedan.
Nedan berättar vi mer om de faktorer vi precis tog upp.
Det är viktigt att du bygger länkar för då maximerar du dina möjligheter att synas bättre på Google. Tumregeln säger; ju fler starka tillbakalänkar som pekar mot din sida, desto högre kommer du ranka på Google.
Vanliga sätt att bygga länkar inkluderar:
Tips: Passa dig för dopade länkprofiler
Men passa dig för innan du köper länkar. Vissa webbsideägare väljer nämligen att dopa sina tillbakalänksprofiler. Då ser det på pappret ut som att du får en stark länk, när du i själva verket betalar för i princip ingenting.
Med dopade länkprofiler menar vi att den som äger sajten lagt till länkar med låg kvalitet från ställen såsom forum, spammiga sidor och länkkataloger. Det vill säga platser där Google "nollar" alla utgående länkar per automatik, även om du skulle få en dofollow-länk.
Google gillar färskt material, så det är i regel en bra idé att uppdatera det textmaterial du har på din webbsida med jämna mellanrum.
Men hur ofta behöver du göra det då? Behöver du gå in och uppdatera dina artiklar dagligen?
Nej, det är inte så det fungerar. Men du ska tänka på att det finns innehåll som kan behöva uppdateras några gånger per år, och så även innehåll som i princip aldrig behöver uppdateras.
Läs mer: Google Penguin är en del av Googles ordinarie sökalgoritm.
Artiklar med överskrifter såsom "så hittar du den bästa hyrbilen" måste ändras ganska frekvent. Detta då nya bilmodeller släpps med jämna mellanrum. "Så bygger du en hundkoja" är däremot ett ämnesområde som sällan eller aldrig behöver uppdateras då det materialet i princip aldrig blir gammalt.
Värt att veta är att artiklar med extremt lång brinntid, det vill säga artiklar som behåller sitt värde över tid kallas för evergreen content.
Det är viktigt att inkludera rätt nyckelord i dina artiklar. För att lyckas med det ska du genomföra en sökordsanalys, som du kan göra med SEO-verktyg såsom Ahrefs.
När du identifierat nyckelord som passar är det en bra idé att inkludera dem i:
En sak som är bra att tänka på är att du inte behöver bry dig allt för mycket om nyckelordsdensiteten. Det vill säga hur många gånger du har med de nyckelord du tagit fram i din artikel. Du behöver inte heller träffa nyckelorden till 100 % då exempelvis "elbilar i Sverige" fungerar utmärkt på nyckelordsfrasen "elbil Sverige".
Det är också värt att tänka på att nyckelord inte är allt. Försök gärna träffa rätt nyckelord på rätt ställen, men det är samtidigt mycket viktigare att svara på sökintentionen. Det vill säga den fråga som sökaren vill ha ett träffsäkert svar på från Google.
Du ska se till att erbjuda dina besökare en bra användarupplevelse! Det säger Google. Men vad är det de menar mer specifikt?
Jo, de menar att det finns många faktorer som avgör om din webbsida är användarvänlig, och idealt ska du se till att uppfylla samtliga av dem.
Dessa faktorer inkluderar att:
Du ska ha i åtanke att den första punkten, att din webbsida laddas snabbt är särskilt viktig nuförtiden. Google håller nämligen på att gå över helt till mobile-first indexing, vilket ställer högre krav på att din webbsida ska ha en kort laddningstid.
Google säger också att du ska ha auktoritet inom ditt ämnesområde. Men hur i hela världen får du det?
Jo, du ska se till att publicera innehåll som täcker allt inom nischen, och du ska även se till att skaffa relevanta tillbakalänkar till din sajt.
Ett bra sätt att se till att din webbsida täcker hela din nisch med relevant innehåll är att skapa innehållskluster.
Det säger sig självt. Google vill ju inte släppa av sina besökare på sajter där det bara finns någon enstaka artikel inom ämnesområdet. Då blir besökaren inte nöjd, och då riskerar Google att hon väljer en annan sökmotor nästa gång.
Så summa summarum; skapa sajter med ett brett innehåll för då blir såväl besökare som Google nöjda.
När Google har någonting att säga om sina algoritmuppdateringar brukar du hitta information om det på:
Lästips: Vad är SEO? En komplett guide!