Alla som har en webbsida vill synas högt uppe på Google. Men hur lyckas du med det egentligen?
Den frågan och fler svarar vi på precis nu.
Det vill säga i denna artikel där vi ger dig 10 tips som gör din webbsida mer synlig på Google.
Nedan berättar vi mer om de tips vi precis nämnt i större detalj.
För att kunna ta fram sökord på ett effektivt och träffsäkert sätt måste du skaffa ett SEO-verktyg. Vi använder SEO-verktyget Ahrefs, som är ett bra men ganska dyrt SEO-program som du kan läsa om i vår guide om hur Ahrefs fungerar.
Att ta fram sökord (kallas även nyckelord) är relativt enkelt oavsett vilket SEO-verktyg du arbetar med. Allt du behöver göra är att söka på huvudsökordet, och efter det får du bra förslag på relaterade sökord som du borde ha med i din artikel.
Nedan ser du hur svårt det är att ranka på nyckelordet SEO, och så även vilka relaterade nyckelord som Ahrefs tagit fram för det sökordet.
Att svara på sökintentionen innebär att du först tar reda på vad besökarna vill veta, och att du därefter ser till att din artikel ger besökaren de rätta svaren.
Så om du ska skriva en artikel med "SEO" som huvudsakligt nyckelord är det en bra idé att googla på det ordet.
Då ser du snabbt att de som googlar på "SEO" vill veta vad SEO är för någonting:
"Vad är"-artiklar har en informationsbaserad sökintention. Så din uppgift blir nu att svara på allt som frågan "Vad är SEO" innefattar, såsom:
Om du vill lära dig mer om vad begreppet sökintention innebär länkar vi till en bra guide om det nedan.
Läs mer: Vad är sökintention (sökavsikt) inom SEO?
Att skriva din artikel på rätt sätt innebär att du:
Om du tar tillvara på de tips vi precis gav dig har du goda möjligheter att lyckas ranka högre på Google.
Dina artiklar mår bra av att vara en del av ett större sammanhang. Som vi säger i vår artikel om hur du internlänkar på rätt sätt är det en bra idé att skapa innehållssilon.
När du skapar ett innehållssilo tar du alltså de artiklar du redan har...
... och internlänkar ihop dessa på ett logiskt sätt:
Det är även en god idé att skapa ett innehållskluster, som i korta drag fungerar som flera olika innehållssilon (eller hubbsidor) som hör samman med varandra.
Dina artiklar måste inte vara en del av ett innehållskluster eller ett innehållssilo. Men tänk på att dina artiklar kommer ranka högre på Google så är fallet.
Hur ofta du behöver uppdatera dina artiklar beror på vad du skriver om. Om du exempelvis skriver en artikel inom ämnesområdet "SEO" behöver du uppdatera din artikel relativt ofta för att den ska ge träffsäker information till läsarna.
För att ta reda på hur ofta du behöver uppdatera din artikel är det en bra idé att göra en Google-sökning på det du skriver om. Då kan du nämligen kontrollera hur ofta konkurrenterna uppdaterar sitt material.
Men oftast räcker det faktiskt att bara tänka logiskt. Om du skriver om "Bästa parkerna i Göteborg" behöver du inte uppdatera din artikel alls lika ofta som om du skriver om "De bästa hörlurarna just nu". Detta då det släpps nya hörlurar betydligt oftare än vad det byggs nya parker i Göteborg.
Artiklar som inte behöver uppdateras så ofta, eller i bästa fall aldrig kallas för evergreen-artiklar (eller evergreen content). De artiklarna handlar bland annat om saker såsom "hur du bygger en gärdsgård" eller "så kokar du ett ägg".
Det är viktigt att skaffa tillbakalänkar, det vill säga länkar från andra webbsidor som pekar mot din webbsida. Tillbakalänkar är nämligen en av de viktigaste rankingfaktorerna som bestämmer hur bra ditt material rankar på Google och andra sökmotorer.
Du ska även tänka på att länkarna som pekar mot din webbsida idealt ska ha en hög relevans, för då får din webbsida nämligen mer länkkraft.
För att få en starkare länkprofil kan bland annat:
Om du inte skapat ett innehållskluster eller ett innehållssilo, och således inte planerat för vad du ska skriva om kan det uppstå problem. Ett av dessa problem är att du riskerar att publicera kannibaliserande innehåll, det vill säga flera artiklar som handlar om samma sak.
I vår artikel om kannibaliserande innehåll får du reda på att det bästa du kan göra för att lösa detta problem är att slå ihop de artiklar som kannibaliserar på varandra. Alltså de artiklar som är allt för lika varandra.
Efter artiklarna är hopslagna ska du göra en eller flera 301 redirects mot den hopslagna artikeln. Detta för att sökmotorerna ska förstå att den hopslagna artikeln är en samlingsartikel som ska ranka på alla sökord som de borttagna artiklarna tidigare rankat på.
Som du kan läsa i vår artikel om att skapa SEO-vänliga URL:er ska du se till att dina URL:er är såväl korta som beskrivande.
För att ta denna artikel som exempel har vi sett till att URL:en är kort och samtidigt säger vad artikeln handlar om:
Om vi hade valt någon av de nedanstående URL:erna hade vi fått skämmas då vi inte arbetat enligt bästa praxis inom SEO:
Läs mer: Så skapar du SEO-vänliga URL:er
Det viktigaste inom bild-SEO är att du döper alt-texterna på rätt sätt och att du komprimerar bilderna, det vill säga förminskar storleken på bilderna.
När du döper bildernas alt-texter på rätt sätt förstår Google vad bilderna handlar om, och det gör även personer med funktionsnedsättning som använder skärmläsare. Och när du förminskar bilderna får din webbsida en kortare laddningstid, vilket såväl Google som användarna gillar.
Läs gärna mer om hur du SEO-optimerar dina bilder på rätt sätt genom att klicka på länken nedan.
Läs mer: Bilder och SEO - detta ska du tänka på!
Lästips: Vad är SEO? En komplett guide!