seo texter logo

Off-Page SEO: Vad är det och varför är det viktigt?

Vad är egentligen off-page SEO och varför är det en bra idé att förstå vad som inkluderas i det begreppet? Dessa frågor och fler svarar vi på nu!

Vad är off-page SEO?

Off-page SEO är ett samlingsnamn för allt du gör för att förbättra din SEO som inte tar plats på din egen webbsida och som du inte har 100 % kontroll över. Begreppet handlar mycket om vilka länkar som pekar mot din webbsida, men att använda rätt ankartexter är också en viktig komponent.

Vad är skillnaden på on-page och off-page SEO?

On-page SEO består av SEO-åtgärder som du själv har kontroll över medan du inte har full kontroll över din off-page SEO.

Men varför är det så egentligen?

Jo, för om du exempelvis ägnar dig åt outreach, då är det inget som förändras på din webbsida och då handlar det om off-page SEO.

Men om du i stället skulle börja förbättra din bild-SEO och börja internlänka på rätt sätt, då handlar det om on-page SEO. Detta dels eftersom du förändrat saker på din egen webbsida, och dels för att du har full kontroll på vad som sker.

Varför är det viktigt att behärska off-page SEO?

Det är viktigt att behärska off-page SEO för att många av Googles rankingfaktorer tar upp saker som inkluderas i off-page SEO. Du kan alltså inte komma undan med att bara fokusera på on-page SEO och tro att det räcker. Se bara hur stark tillbakalänksprofil du behöver för att kunna ranka på "bästa casino".

Att ranka pa svara sokord som casino ar en rejal utmaning

Som du ser på bilden ovan behöver du länkar från minst 129 domäner för att kunna ranka som topp 10 på den frasen.

Länkrelaterade off-page SEO-faktorer

Att skaffa starka och relevanta tillbakalänkar till sin sajt är det absolut viktigaste inom off-page SEO. Av den anledningen öronmärker vi en stor del av artikeln för att upplysa dig om alla off-page SEO-faktorer som handlar om just länkrelaterade saker.

1. Det antal tillbakalänkar du har

Tumregeln säger; ju fler tillbakalänkar din webbsida har, desto bättre rankar den och ju mer organisk trafik får den.

Så ett bra mål att ha är att skaffa starka tillbakalänkar från så många sajter du kan.

Lankar fran starka webbsidor hjalper dig ranka battre pa Google

2. Tillbakalänkarnas kvalitet

Alla länkar är inte stöpta ur samma form. Det finns nämligen både bra och dåliga länkar. Länkar från Wikipedia och från länkkataloger är två exempel på länkar som inte gör mycket för att förbättra din synlighet på SERP:en.

När det kommer till att bedöma vilka länkar som är starka och inte är begreppet PageRank viktigt. Som du ser nedan ser PageRank-algoritmen till att länkar från webbsidor med starka tillbakalänksprofiler är värda mer än länkar från sajter med svaga tillbakalänksprofiler.

Pagerank vardet delas lika mellan alla artiklar som finns

Men hur vet du vilka webbsidor som har starka tillbakalänksprofiler och inte?

Jo, för många år sedan visade Google upp ett PageRank-betyg för alla webbsidor, men den tiden är förbi.

Numera måste du förlita dig på SEO-verktyg såsom Ahrefs för att kunna få en träffsäker bild över hur stark tillbakalänksprofil din webbsida har.

Som du ser nedan, och även kan läsa i vår guide om hur Ahrefs fungerar är det värdet UR som berättar hur stor länkkraft en specifik delsida har på din sajt. Värdet är långt ifrån perfekt, men det ger dig samtidigt en bra fingervisning om hur mycket PageRank varje enskild delsida har.

Ahrefs UR varde ger dig ett ganska traffsakert UR Varde

3. Dofollow vs nofollow

Tillbakalänkar med attributet nofollow ger dig ingen PageRank alls, medan länkar med dofollow däremot gör din webbsida starkare.

Du ska alltså inte bry dig om att skaffa länkar med andra attribut än dofollow, då nofollow-länkar det helt enkelt inte är värt besväret.

4. Ankartexten

En ankartext är någonting du kan trycka eller klicka på för att ta dig från en sida till en annan.

visar hur ankartext ser ut på en webbsida och i kod

Det är bra om den länk som pekar mot din webbsida har en beskrivande ankartext såsom "vad en hund kostar" om din artikel handlar om just det. Men värt att lägga märke till är att du sällan har någon kontroll över vilka ankartexter de som länkar till din sajt använder sig av.

Två undantag till det är om du gästbloggar eller köper länkar, för då har du själv möjlighet att välja ankartext.

5. Relevansen

Tillbakalänkar som pekar mot din sajt fungerar ungefär som att lägga en röst, alltså som att den person som länkar berättar att hon tycker din sida är att lita på.

Värt att tänka på är att länkar från sajter med relevans är betydligt bättre än länkar från sajter som inte har så stor relevans för din nisch.

Men varför är det så?

Jo, tänk dig själv. Du ska laga en middag till hela släkten och det är superviktigt att maten smakar bra. I detta fall har du två vänner du kan rådfråga; en är kock och en sökmotoroptimerare. Vem skulle du lita på i det här fallet? Jo, kocken så klart, då han garanterat kan mest om matlagning.

På exakt samma sätt tänker Google. Om du driver en webbsida om teknik väger det alltså supertungt om du får en tillbaklänk från El-Giganten, medan en länk från Agria Djurförsäkringar fortfarande är tacksam men samtidigt inte värd alls lika mycket.

Lankar fran relevanta webbsidor ar sarskilt fordelaktiga

6. Trafiken

En tumregel inom SEO säger att ju mer trafik din webbsida har, desto bättre rankar den på Google. Av den anledningen är det en bra idé att se till att den webbsida du köper länkar från eller byter länkar med åtminstone har 500 besökare per månad enligt Ahrefs statistik.

Organisk trafik for kortio 1

Vi har skrivit en artikel om hur du får mer trafik till din webbsida, men på rak arm kan vi säga att skyscraper technique är en bra metod som ger dig mycket trafik. Om du använder dig av den metoden skriver du kompletta artiklar som besökarna sannolikt både vill läsa och länka till.

Off-page SEO-faktorer som inte rör länkar

1. NAP-citeringar

NAP står för "name, adress och phone number", och NAP-citeringar är i sin tur platser på webben där ditt företagsnamn, adress och telefonnummer listas.

Eniro.se och Hitta.se är två typiska platser i Sverige där du får NAP-citeringar utan att behöva betala för det.

XL bygg ruta fran hitta.se

Men är det värt det? Alltså, ska du lägga tid på att skaffa en massa NAP-citeringar från tjänster som Ratsit, Hitta.se och Eniro.se?

Ja, om du vill ranka bättre lokalt är det värt det. Men värt att notera är också att sajter med NAP-citeringar i princip alltid ger dig nofollow-länkar.

Så din tillbakalänksprofil stärks inte, vilket medför att det är slöseri med tid att registrera sig för sajter med NAP-citeringar om du inte har som mål att ranka bättre lokalt.

2. Brand mentions

Så kallade brand mentions (eller varumärkes-omnämningar) kan antingen vara i länk- eller textform.

Detta är en brand mention som en länk:

  • Som SEO-texter säger är katterna gula och snälla!

Detta är en brand mention utan länk:

  • Som SEO-texter säger är katterna gula och snälla!

I ett av Googles patent förtydligar de att brand mentions som inte är hyperlänkade är värda en hel del. Inte lika mycket som bland mentions med hyperlänk, men tillräckligt mycket för att du ska bli glad varje gång du får en brand mention utan länk.

Värt att tänka på är att det alltid är en bra idé att höra av sig till sajtägare som "bara" gett dig en brand mention utan länk. När du fått tag på sajtägaren, be henne då snällt att länka för att således få mer trafik och en trevlig SEO-boost.

3. Google My Business

Att synas på Google My Business hjälper dig om du vill att din webbsida ska ranka bättre lokalt. Men om du inte har behov av att synas lokalt är det inte värt att registrera sig på den tjänsten.

4. Betyg och omnämnanden

Idag (och förhoppningsvis även i framtiden) har SEO-texter 5 stjärnor av 5 i Google-betyg.

Men rankar vi bättre på Google för det?

Ja, ju fler positiva omnämnanden vi får desto bättre rankar vi lokalt.

Vi rankar dock inte bättre på sökord såsom "bästa SEO-texterna" för den sakens skull.

Att ha nöjda kunder som säger vad de tycker online är hur bra som helst, men det påverkar alltså bara din lokala SEO.

5. Delningar på sociala medier

Det är positivt att få sina artiklar delade på sociala medie-tjänster såsom Facebook och Twitter.

Men är din synlighet på sociala medier en riktig rankingfaktor som Google tar hårt på?

Nej, det är för enkelt att köpa delningar via tjänster såsom Fiverr för att Google ska lägga någon större vikt vid det här.

Att kopa delningar pa Fiverr ar som att kasta pengar i avgrunden

Summa summarum är det fortfarande positivt för din SEO om ditt innehåll får riktiga delningar från riktiga människor på sociala medie-sajter. Detta då du sannolikt får mer trafik och förmodligen också fler tillbakalänkar om så många som möjligt uppmärksammar det du publicerar på din webbsida.

Lästips: Vad är SEO? En komplett guide!

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Karl har över 6 års erfarenhet inom SEO och content writing, och han skriver inom i princip alla nischer.