seo texter logo

Vanliga misstag inom SEO!

I denna artikel ger vi dig 15 exempel på vanliga nybörjarmisstag inom SEO. Vi berättar även hur du fixar till misstagen på ett smidigt sätt!

15 vanliga misstag inom SEO

  1. Din webbsida laddas långsamt
  2. Du sätter inte upp tydliga mål för din SEO
  3. Du har problem med kannibaliserande innehåll
  4. Du namnger inte dina bilder på rätt sätt
  5. Dina artiklar svarar inte på sökintentionen
  6. Din webbsida fungerar inte optimalt på mobiler
  7. Du internlänkar inte på rätt sätt
  8. Du bygger inte länkar
  9. Du bygger länkar på fel sätt
  10. Du namnger inte SEO-titlar och SEO-beskrivningar på rätt sätt
  11. Du SEO-anpassar inte dina URL:er
  12. Du skriver inte mer kompletta artiklar än dina konkurrenter
  13. Du köper PBN-länkar av dålig kvalitet
  14. Du försöker inte vara en auktoritet inom din nisch
  15. Du tar inte fram lämpliga sökord

Nedan berättar vi mer om de nybörjarmisstag inom SEO vi precis tagit upp i större detalj.

1. Webbsidan laddas långsamt

Om din webbsida inte laddas tillräckligt snabbt tappar besökarna tålamodet och väljer därför att trycka på bakåtknappen, vilket medför att du rankar sämre på Google. Dagens internetanvändare vill nämligen ha snabba svar, och kräver därför snabbladdade webbsidor.

En bra tumregel är att du måste ha ett "mobile score" på minst 70 via Google Page Speed Insights, samt att din webbsida måste laddas inom loppet av tre sekunder. Om din webbsida är långsammare än så måste du ta tag i detta problem på direkten.

Besokare gillar inte att vanta pa langsamma webbsidor

Lösningsförslag

  • Komprimera bilderna på din webbsida.
  • Skaffa snabbare webbhosting.
  • Cacha din hemsida.
  • Använd ett mer snabbladdat WordPress-tema.
  • Använd ett CDN-nätverk.
  • Använd så få plugins som möjligt.
  • Minimera HTML och CSS.
  • Uppdatera till den senaste PHP-versionen.

2. Du har ingen tydlig målsättning

Inom SEO är det viktigt att ha tydliga mål att arbeta efter. Vill du ha 10 000 besökare per månad inom ett år, eller vill du ranka topp 10 på Google för dina viktigaste sökord?

När du vet vad du vill är det också lättare att sätta ihop en SEO-strategi som gör att du lyckas med det du vill uppnå.

Lösningsförslag

  • Skapa en tydlig lista med milstolpar och mål du ska uppnå inom en viss tid.

3. Din webbsida har kannibaliserande innehåll

Kannibalisering inom SEO innebär att du har material som handlar om samma sak på flera ställen på din webbsida. De värsta konsekvenserna av kannibalisering är att du tappar trafik, men även att besökaren ofta inte får något träffsäkert svar på sin sökfråga.

Lösningsförslag

  • Slå ihop kannibaliserande artiklar.
  • Döp om ankartexterna.
  • Uppdatera de viktigaste artiklarna frekvent.

Fler resurser

4. Du har inga kunskaper om bild-SEO

I samband med att du publicerar textmaterial på din blogg är det viktigt att du tänker på att använda dig av best practice inom bild-SEO. Om du inte gör det kan du gå minste om trafik då dina besökare riskerar att få en sämre upplevelse på din webbsida.

Lösningsförslag

  • Döp dina bilder på rätt sätt.
  • Använd rätt filtyp i rätt situation.
  • Aktivera lazy loading för samtliga bilder.

Fler resurser

5. Dina texter svarar inte på sökintentionen

Det finns alltid en anledning, det vill säga en intention till att folk väljer att söka på olika saker.

Vad kostar ett antivirusprogram?

När en person googlar på det, då vill hon veta exakt vad ett antivirusprogram är. Hon vill däremot inte veta vilket antivirusprogram som är bäst eller hur många antivirusprogram det finns. Hon vill alltså ha ett kompakt svar på sökintentionen, och det måste du ge henne för att ranka bra på Google.

Värt att tänka på är också att när du inte svarar på sökintentionen är det enkelt att få problem med kannibaliserande material. Detta då det är lätt att skriva om samma sak flera gånger om man inte begränsar sina artiklar till att bara svara på det besökaren vill ha reda på.

Lösningsförslag

  • Ge ett tydligt svar på sökfrågan.
  • En artikel ska handla om en sak.

Fler resurser

6. Din webbsida är inte anpassad för mobiltelefoner

Som SEO-bloggen Supermetrics förtydligar kommer omkring 50 % av all trafik från mobila enheter. Av den anledningen är det viktigt att din webbsida fungerar optimalt på mobiler. För om så inte är fallet, då rankar du sämre på SERP:en på Google.

Google mobile friendly test visar hur bra din webbsida presterar pa mobiler

Lösningsförslag

7. Du internlänkar inte på ett optimalt sätt

När du internlänkar på rätt sätt gör du såväl besökare som Google glada.

Nedan ser du hur ostrukturerade dina artiklar blir om du bara publicerar artikel för artikel utan att internlänka på ett genomtänkt sätt.

Det här "stöket"...

En exempelwebbsida om husdjur

...blir strukturerat och fint bara du internlänkar på ett logiskt sätt. Det vill säga om du väljer att skapa ett innehållssilo.

Fardigt innehallssilo

Lösningsförslag

  • "Klistra ihop" dina artiklar genom att skapa innehållssilon.
  • Du kan även välja att skapa ett innehållskluster. De fungerar ungefär som stora innehållssilon.
  • Se till att du inte har några föräldralösa sidor (orphan pages).
  • Fixa brutna internlänkar.
  • Se till att de viktigaste artiklarna har flest internlänkar.

Fler resurser

8. Du tänker inte på att bygga länkar

Att ha relevanta och starka länkar som pekar mot din webbsida är en av de mest viktiga rankingfaktorerna. Utan bra tillbakalänkar är det nämligen i princip omöjligt att ranka på svåra nyckelord såsom "casino", "lån" eller "kreditkort".

Lösningsförslag

Fler resurser

9. Du bygger länkar på fel sätt

Ett av de vanligaste nybörjarmisstagen inom SEO är att man bygger länkar på fel sätt.

Och på fel sätt menar vi att man lägger till länkar i exempelvis länkkataloger och på webbforum. Det vill säga på ställen där vem som helst kan lägga till länkar till sina webbsidor.

Google straffar dig i regel inte om du lägger till länkar i länkkataloger, men du tjänar inte heller någonting på det. Detta då Google och alla andra sökmotorer "nollar" de länkarna, det vill säga gör de länkarna betydelselösa.

Lösningsförslag

  • Slösa inte tid på att lägga till länkar som pekar mot din sajt från webbforum och/eller länkkataloger.

10. Du namnger inte SEO-titlar och metabeskrivningar på rätt sätt

På SERP:en, det vill säga på sökmotorernas resultatsidor är det viktigt att dina artiklar syns på rätt sätt. Artiklar som inte har optimala metabeskrivningar och SEO-rubriker får inte lika många klick som de hade kunnat få.

Lösningsförslag

  • Skriv SEO-titlar och SEO-rubriker för människor och inte maskiner.
  • Använd inte samma SEO-titlar och SEO-rubriker på flera ställen.
  • Dina SEO-titlar och SEO-rubriker ska vara lagom långa.

Fler resurser

Det ar viktigt att skriva en lagom lang SEO titel som inte bryts av

11. Du namnger inte dina URL:er på rätt sätt

Besökare klickar mer sannolikt på en URL som ser ut så här: https://seo-texter.se/kopa-lankar än en URL som ser ut så här: https://seo-texter.se/2022-05-15-sa-koper-du-lankar-fran-var-seo-byra.

Summa summarum; döp dina URL:er på rätt sätt så får du mer trafik från Google.

Lösningsförslag

  • Utforma dina URL:er enligt best practice inom SEO.

Fler resurser

12. Du skriver inte bättre artiklar än dina konkurrenter

Om din närmsta konkurrent skrivit en artikel om de 20 bästa SEO-verktygen, då kommer du inte undan med att skriva en artikel med de 10 bästa sökverktygen.

Google listar de bästa resultaten först, och så länge du inte har det bästa och mest kompletta svaret på sökfrågan kommer du inte heller ranka särskilt bättre än dina konkurrenter.

Lösningsförslag

  • Använd dig av Skyscraper technique för att ta fram en bättre och mer heltäckande artikel.

Fler resurser

13. Du köper länkar från illa skötta PBN-nätverk

PBN-nätverk, eller privata bloggnätverk består av många webbsidor som skapats i syfte att sälja länkar. Det finns ett fåtal bra PBN-nätverk som är skötta enligt best practice, men i regel tjänar du inte på att köpa PBN-länkar.

Om Google förstår att du köper länkar från ett PBN-nätverk kan de i värsta fall straffa dig, men det är i regel vanligast att de bara nollar länkarna. Så om länkarna nollas, då har du betalat för precis ingenting.

Värt att tänka på är också att PBN inte är framtiden. Så även om det PBN-nätverk du väljer att köpa länkar från är välskött är det inte säkert att den länkkraft du får idag står sig över tid.

Lösningsförslag

  • Köp länkar från riktiga webbsidor.
  • Gästblogga eller ägna dig åt outreach.

14. Du tänker inte på att skapa auktoritet inom din nisch

Att visa prov på expertis, auktoritet och pålitlighet (E-A-T) är viktigt för att Google ska välja att ge din webbsida en bra synlighet på SERP:en.

Om du inte har en hög E-A-T, då kommer du sannolikt inte ranka bra på sökningar som har med viktiga saker som pengar och/eller hälsa att göra.

Men om du däremot har en nöjesblogg där du skriver om vem som fes högst på Melodifestivalen, då är ditt E-A-T-betyg av mindre betydelse.

Lösningsförslag

  • Uppge vem som skrivit artiklarna.
  • Berätta vem du är och vad du kan.
  • Gästblogga eller ägna dig åt outreach.
  • Länka bara ut till sajter med relevant innehåll.

Fler resurser

15. Du tar inte fram lämpliga sökord

Det är viktigt att du genomför en sökordsundersökning innan du skriver dina artiklar.

Om du gör det får du nämligen reda på vilka sökord som är viktiga att träffa. Detta samtidigt som du får reda på vilka ämnesområden du borde ta upp i artikeln.

Värt att tänka på är också att du inte ska inkludera nyckelord som inte är relevanta för sökintentionen i din artikel.

Lösningsförslag

  • Ha som vana att alltid ta fram relevanta nyckelord.

Fler resurser

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Karl har över 6 års erfarenhet inom SEO och content writing, och han skriver inom i princip alla nischer.