seo texter logo

SEO för WordPress: 15 viktiga tips för hur du lyckas

Här ger vi dig 15 tips på vad du kan göra för att förbättra din SEO om du använder dig av WordPress. Allt ifrån sökintention till metatitlar tas upp.

15 tips för hur du lyckas med SEO för WordPress

  1. Kontrollera att sökmotorerna kan hitta din sajt.
  2. Uppge vilket format din domän ska ha.
  3. Konfigurera webbsidans permalänkar.
  4. Se till att manuellt godkännande krävs vid kommentering.
  5. Installera ett snabbt WordPress-tema.
  6. Installera ett SEO-tillägg.
  7. Be sökmotorerna att inte söka igenom delsidor av låg kvalitet.
  8. Skapa SEO-vänliga H1-rubriker.
  9. Skapa SEO-vänliga URL:er.
  10. Internlänka på rätt sätt.
  11. Komprimera dina bilder och döp dem på rätt sätt.
  12. Skriv SEO-vänliga metatitlar.
  13. Skriv SEO-vänliga metabeskrivningar.
  14. Se till att din webbsida laddas snabbt.
  15. Skriv bättre artiklar än dina konkurrenter.

Nedan berättar vi mer om de faktorer vi precis nämnt i större detalj.

1. Sökmotorerna ska kunna hitta din sajt

Det finns ett fält i WordPress som du kan bocka i för att fullständigt kasta din webbsida rätt ned i avgrunden.

Ta dig till "Settings" --> "Reading" --> "Search engine visibility" och se till att fältet "Discourage search engines from indexing this site" inte är förbockat.

Om fältet är förbockat säger din sida till Google och alla andra sökmotorer att du inte vill synas där, vilket medför att du i princip inte får någon trafik alls.

Se till att sokmotorerna kan hitta din webbsida

2. Skaffa rätt format på din domän

Ta dig nu till "Settings" --> "General". Där ser du två fält som idealt ska innehålla exakt samma text. I fälten väljer du nämligen vilken URL din WordPress-webbsida ska ha som standard.

Värt att tänka på är att exempelvis https://seo-texter.se och www.seo-texer.se inte är samma sak, så uppge vilken webbadress du föredrar i båda fälten.

Men vilken version ska du välja?

Jo, om din webbsida är helt ny spelar det ingen större roll vad du väljer. Men om din sajt däremot rankar på viktiga sökord och har varit uppe ett tag, då ska du se till att välja den version som har flest tillbakalänkar.

Vilka tillbakalänkar din webbsida har och vilken URL tillbakalänkarna pekar mot kan du se med hjälp av ett SEO-verktyg såsom Ahrefs eller Semrush.

Lästips: Komplett guide för hur Ahrefs fungerar

Se till att du uppgett vilken doman du vill ha

3. Konfigurera permalänkarna på rätt sätt

Permalänkar är ungefär samma sak som din webbsidas URL-format.

Men vilket format ska du välja?

Jo, det bästa är att ta dig till "Settings" --> "Permalinks" och därefter välja "Post name".

"Post name" är nämligen bäst då du:

  • Enkelt och snabbt kan berätta vad artikeln handlar om.
  • Kan hålla dina URL:er korta.

Värt att tänka på är att det kan leda till problem att byta permalänksstruktur om du redan publicerat ett stort antal artiklar.

Detta då du således kan få en massa brutna länkar som du tvingas laga med omdirigeringar med hjälp av SEO-tillägg såsom Rank Math.

Konfigurera dina permalankar pa ratt satt

4. Aktivera manuell granskning av kommentarer

Att granska alla kommentarer manuellt är en bra idé då kommentarsspam är vanligt hos i princip alla publiceringssystem, inklusive WordPress förstås.

För att granska alla kommentarer innan publicering, ta dig till "Settings" --> "Discussion" --> och bocka för "Comment must be manually approved".

En mellanväg som också fungerar bra är att ta dig till "Settings" --> "Discussion" --> "Comment Moderation" och välja att alla kommentarer med en länk eller fler alltid ska granskas.

Vi äger ett flertal webbsidor och på de sajter där kommentarsspam inte är något problem, där granskar vi bara kommentarer som innehåller länkar. Men som tumregel är det bäst att börja med att markera "Comment must be manually approved" för att vara på den säkra sidan.

Se till att du alltid godkanner kommentarer manuellt

5. Skaffa ett snabbt WordPress-tema

I princip alla WordPress-teman är responsiva samt mobilvänliga. Men det finns främst en sak som skiljer bra teman från dåliga teman, och det är just snabbheten och prestandan.

Att ha en snabbladdad webbsida har varit en av de viktigaste rankingfaktorerna i snart ett årtionde, så att ha en snabb webbsida är A och O för att du ska kunna ranka bra på Google.

Men vilket tema ska du välja?

Sanningen är att majoriteten av alla teman är snabbladdade, och två personliga favoriter är Oxygen Builder och Generatepress.

Om du har valt ett tema som är lite långsamt kan du åtminstone förbättra situationen genom att inaktivera precis allt du inte behöver.

Det är nämligen så att om ett tema har många funktioner (tex. block) du inte behöver laddas fortfarande koden för de funktionerna precis överallt. Det är i många fall är förödande för laddningstiden, i synnerhet om funktionerna innehåller mycket kod.

Page Speed Insights från Google och GTMetrics.com är två bra resurser du kan använda för att kontrollera hur snabbt ditt WordPress-tema är.

Generatepress ar ett mycket snabbladdat wordpress tema

6. Skaffa ett kraftfullt SEO-tillägg

Det finns många bra SEO-tillägg att välja på, men vi föredrar Rank Math. Främst då alla viktiga funktioner finns tillgängliga i gratisversionen.

Samtidigt vill vi säga att SEO-tillägg såsom:

  • All in One SEO.
  • Yoast.
  • The SEO Framework.

Också fungerar ungefär lika bra.

För att installera Rank Math gör du så här: Ta dig till "Plugins" --> Välj "Add New" --> Sök efter "Rank Math" --> Klicka på "Activate" --> Klicka på "Install".

Efter det tar du dig igenom Rank Maths SEO-Wizard ("inställningsguide för nybörjare"). Guiden är väldigt självförklarande och du kan i princip inte misslyckas med den.

Det finns manga kraftfulla Wordpress tillagg med SEO tema

7. Exkludera innehållsfattiga sidor

Du ska endast be sökmotorerna att söka igenom sidor som är av värde för dina besökare. Att be sökmotorerna indexera samlingssidor med taggar är bara slöseri med resurser, så ta dig till "Rank Math" --> "Sitemap Settings" --> "Tags" och se till att alternativet "Include in Sitemap" är avbockat.

Värt att tänka på är att du inte behöver skapa någon XML Sitemap då Rank Math gör det åt dig per automatik när du tar dig igenom inställningsguiden.

Exkludera taggar i din webbsidas sajtkarta

8. Skriv intressanta och SEO-anpassade rubriker

Du ska inte skriva rubriker som är renodlat clickbait. Då blir besökarna bara besvikna.

I stället för det ska du skriva medryckande rubriker som väcker intresse. Det är också viktigt att rubriken inkluderar viktiga nyckelord samt svarar på sökintentionen, det vill säga försäkrar läsaren att hon får reda på allt viktigt i din artikel.

Läs mer: Så skapar du bra H1-rubriker.

Skriv intressanta och SEO anpassade rubriker

9. Skapa SEO-anpassade URL:er

Som standard i WordPress döps dina URL:er till det du uppgett som rubrik. En H1-rubrik med "SEO för WordPress: 15 viktiga tips för hur du lyckas" blir alltså https://seo-texter.se/seo-for-wordpress-15-viktiga-tips-for-hur-du-lyckas/.

Den ovanstående URL:en är varken beskrivande eller kort. Den måste ändras, och det gör du lättas med hjälp av ditt SEO-tillägg alternativt genom att klicka på "Edit" under H1-rubriken.

En passande URL för denna artikel tycker vi är "https://seo-texter.se/seo-for-wordpress", som du ser nedan.

Skapa SEO anpassade URL er

Läs mer: Så skapar du SEO-vänliga URL:er.

10. Internlänka på ett logiskt sätt

Det är en bra idé att internlänka, alltså att skapa länkar som tar besökarna till andra sidor på din egen sajt.

När du internlänkar får du ta del av bland annat dessa fördelar:

  • Besökarna stannar längre på din sajt.
  • De artiklar du länkar till rankar bättre på Google.

Om du är nybörjare inom WordPress har vi en guide som visar hur du skapar en länk. Värt att veta är också att det är en god idé att ha en beskrivande ankartext när du internlänkar.

Detta då du fördelar länkkraften (eller PageRank) på ett optimalt sätt samtidigt som besökarna förstår vad de hamnar.

Det är också en bra idé att skaffa så kallade innehållssilon när du internlänkar, i vilka du stärker upp artiklar som är särskilt viktiga med artiklar som handlar om ungefär samma sak.

Fardigt innehallssilo

Du kan också välja att skapa innehållskluster. De fungerar ungefär som innehållssilon bortsett från att de är betydligt större och därför tar längre tid att planera och skapa.

Lästips: Så internlänkar du på rätt sätt.

11. Komprimera dina bilder och döp dem rätt

Det är viktigt att arbeta enligt best practice inom bild-SEO.

För att göra det ska du bland annat:

  • Använda bilder när det är lämpligt.
  • Hålla alt-texterna korta och beskrivande.
  • Komprimera (förminska) bilderna så din webbsida laddas snabbare.
Dop dina bilder pa ratt satt och se till att halla nere filstorleken

12. Formulera dina metatitlar (SEO-titlar) på rätt sätt

Metatitlar, som också kallas för SEO-titlar är viktiga för att personer som söker efter olika saker ska välja att klicka på dina artiklar i SERP:en.

I WordPress kopieras din H1 rubrik som i sin tur blir din SEO-titel. Det fungerar ofta bra om du döper H1:an på rätt sätt, men du ska samtidigt komma ihåg att SEO-titeln kan bli för kort eller för lång när den kopieras rakt av.

Om du märker att SEO-titeln blivit för lång (det är vanligast) är det en bra idé att:

  • Ta bort information du har placerat i parenteser.
  • Ta bort ord som inte säger någonting.
  • Formulera om hela SEO-titeln så den blir kortare.

För att nämna ett exempel har vi valt att optimera SEO-titeln för startsidan till SEO-texter.se med nedanstående SEO-rubrik:

SEO titel i serpen for seo

13. Formulera dina metabeskrivningar på rätt sätt

Dina metabeskrivningar utgör inte någon rankingsignal som bestämmer hur synlig din webbsida blir på Google. Metabeskrivningen är i korthet en förlängning av SEO-titeln i vilken du ska skriva något intressant med mål att få sökare att klicka på din artikel.

Några bra tips för att lyckas med dina metabeskrivningar är att:

  • Svara på sökintentionen och försäkra sökaren om att din artikel ger henne alla svar hon vill ha.
  • Håll metabeskrivningen lagom lång så du kan inkludera så många ord som möjligt utan att beskrivningen bryts av.
  • Försök väcka läsarens intresse för att få honom att klicka på artikeln.

Lästips: Så skriver du bra metabeskrivningar.

Nedan ser du vår nuvarande SEO-beskrivning för framsidan till SEO-texter.se:

SEO beskrivning for SEO

14. Installera ett optimeringstillägg

För några år sedan var du tvungen att ladda ner många tillägg som alla hade exakt samma mål; att snabba upp din WordPress-webbsida. Idag är det inte riktigt så då du kan välja att ladda ned tillägg som sköter i princip all optimering.

Dessa populära allt i allo-tillägg för WordPress-optimering inkluderar:

  • Litespeed, som är gratis men samtidigt kräver en hostingmiljö som ger stöd för programmet.
  • NitroPack, som är ett extremt effektivt (och extremt dyrt) optimeringstillägg som klarar av allt.
  • WP Rocket, som är ett bra prissatt WordPress-tillägg som ser till att din webbsida laddas snabbare.

Men är det värt att skaffa ett betal-tillägg för WordPress för att få ned laddningstiden för sin webbsida?

Nej, i våra ögon är det inte det. Skaffa i stället ett tema som inte innehåller en massa onödig CSS som ska laddas precis överallt. Du ska inte heller installera för många tillägg, samt ha som vana att bort de tillägg du inte behöver.

Men om vi ska rekommendera någonting: Litespeed är gratis och klart bäst, NitroPack är så pass dyrt att du lika gärna kan uppgradera din hosting i stället och gratisversionen för WP Rocket är "bra nog" för i princip alla.

15. Skriv bättre artiklar än dina konkurrenter

När du tävlar om att ranka bäst på Google är det till stor del den webbsida med bäst material som vinner. Det vill säga textmaterial som både svarar på sökintentionen och är mer kompletta än konkurrenternas artiklar.

En bra teknik för att ta fram bättre SEO-texter än konkurrenterna är att använda sig av skyscraper technique. Det är även viktigt att skriva enligt den upp-och-nedvända pyramiden så besökarna får ta del av den viktigaste informationen först.

Den upp och nedvanda pyramiden

Lästips: Vad är SEO? En komplett guide!

Kontakta oss för en kostnadsfri offert

Vi hjälper dig med allt som kan kopplas till textförfattande, SEO, SEM och webbdesign. 

Karl Rosqvist

Det är Karl Rosqvist som äger SEO-texter.se. Karl har över 6 års erfarenhet inom SEO och content writing, och han skriver inom i princip alla nischer.