Nedan berättar vi mer om de faktorer vi precis nämnt i större detalj.
Det finns ett fält i WordPress som du kan bocka i för att fullständigt kasta din webbsida rätt ned i avgrunden.
Ta dig till "Settings" --> "Reading" --> "Search engine visibility" och se till att fältet "Discourage search engines from indexing this site" inte är förbockat.
Om fältet är förbockat säger din sida till Google och alla andra sökmotorer att du inte vill synas där, vilket medför att du i princip inte får någon trafik alls.
Ta dig nu till "Settings" --> "General". Där ser du två fält som idealt ska innehålla exakt samma text. I fälten väljer du nämligen vilken URL din WordPress-webbsida ska ha som standard.
Värt att tänka på är att exempelvis https://seo-texter.se och www.seo-texer.se inte är samma sak, så uppge vilken webbadress du föredrar i båda fälten.
Men vilken version ska du välja?
Jo, om din webbsida är helt ny spelar det ingen större roll vad du väljer. Men om din sajt däremot rankar på viktiga sökord och har varit uppe ett tag, då ska du se till att välja den version som har flest tillbakalänkar.
Vilka tillbakalänkar din webbsida har och vilken URL tillbakalänkarna pekar mot kan du se med hjälp av ett SEO-verktyg såsom Ahrefs eller Semrush.
Lästips: Komplett guide för hur Ahrefs fungerar
Permalänkar är ungefär samma sak som din webbsidas URL-format.
Men vilket format ska du välja?
Jo, det bästa är att ta dig till "Settings" --> "Permalinks" och därefter välja "Post name".
"Post name" är nämligen bäst då du:
Värt att tänka på är att det kan leda till problem att byta permalänksstruktur om du redan publicerat ett stort antal artiklar.
Detta då du således kan få en massa brutna länkar som du tvingas laga med omdirigeringar med hjälp av SEO-tillägg såsom Rank Math.
Att granska alla kommentarer manuellt är en bra idé då kommentarsspam är vanligt hos i princip alla publiceringssystem, inklusive WordPress förstås.
För att granska alla kommentarer innan publicering, ta dig till "Settings" --> "Discussion" --> och bocka för "Comment must be manually approved".
En mellanväg som också fungerar bra är att ta dig till "Settings" --> "Discussion" --> "Comment Moderation" och välja att alla kommentarer med en länk eller fler alltid ska granskas.
Vi äger ett flertal webbsidor och på de sajter där kommentarsspam inte är något problem, där granskar vi bara kommentarer som innehåller länkar. Men som tumregel är det bäst att börja med att markera "Comment must be manually approved" för att vara på den säkra sidan.
I princip alla WordPress-teman är responsiva samt mobilvänliga. Men det finns främst en sak som skiljer bra teman från dåliga teman, och det är just snabbheten och prestandan.
Att ha en snabbladdad webbsida har varit en av de viktigaste rankingfaktorerna i snart ett årtionde, så att ha en snabb webbsida är A och O för att du ska kunna ranka bra på Google.
Men vilket tema ska du välja?
Sanningen är att majoriteten av alla teman är snabbladdade, och två personliga favoriter är Oxygen Builder och Generatepress.
Om du har valt ett tema som är lite långsamt kan du åtminstone förbättra situationen genom att inaktivera precis allt du inte behöver.
Det är nämligen så att om ett tema har många funktioner (tex. block) du inte behöver laddas fortfarande koden för de funktionerna precis överallt. Det är i många fall är förödande för laddningstiden, i synnerhet om funktionerna innehåller mycket kod.
Page Speed Insights från Google och GTMetrics.com är två bra resurser du kan använda för att kontrollera hur snabbt ditt WordPress-tema är.
Det finns många bra SEO-tillägg att välja på, men vi föredrar Rank Math. Främst då alla viktiga funktioner finns tillgängliga i gratisversionen.
Samtidigt vill vi säga att SEO-tillägg såsom:
Också fungerar ungefär lika bra.
För att installera Rank Math gör du så här: Ta dig till "Plugins" --> Välj "Add New" --> Sök efter "Rank Math" --> Klicka på "Activate" --> Klicka på "Install".
Efter det tar du dig igenom Rank Maths SEO-Wizard ("inställningsguide för nybörjare"). Guiden är väldigt självförklarande och du kan i princip inte misslyckas med den.
Du ska endast be sökmotorerna att söka igenom sidor som är av värde för dina besökare. Att be sökmotorerna indexera samlingssidor med taggar är bara slöseri med resurser, så ta dig till "Rank Math" --> "Sitemap Settings" --> "Tags" och se till att alternativet "Include in Sitemap" är avbockat.
Värt att tänka på är att du inte behöver skapa någon XML Sitemap då Rank Math gör det åt dig per automatik när du tar dig igenom inställningsguiden.
Du ska inte skriva rubriker som är renodlat clickbait. Då blir besökarna bara besvikna.
I stället för det ska du skriva medryckande rubriker som väcker intresse. Det är också viktigt att rubriken inkluderar viktiga nyckelord samt svarar på sökintentionen, det vill säga försäkrar läsaren att hon får reda på allt viktigt i din artikel.
Läs mer: Så skapar du bra H1-rubriker.
Som standard i WordPress döps dina URL:er till det du uppgett som rubrik. En H1-rubrik med "SEO för WordPress: 15 viktiga tips för hur du lyckas" blir alltså https://seo-texter.se/seo-for-wordpress-15-viktiga-tips-for-hur-du-lyckas/.
Den ovanstående URL:en är varken beskrivande eller kort. Den måste ändras, och det gör du lättas med hjälp av ditt SEO-tillägg alternativt genom att klicka på "Edit" under H1-rubriken.
En passande URL för denna artikel tycker vi är "https://seo-texter.se/seo-for-wordpress", som du ser nedan.
Läs mer: Så skapar du SEO-vänliga URL:er.
Det är en bra idé att internlänka, alltså att skapa länkar som tar besökarna till andra sidor på din egen sajt.
När du internlänkar får du ta del av bland annat dessa fördelar:
Om du är nybörjare inom WordPress har vi en guide som visar hur du skapar en länk. Värt att veta är också att det är en god idé att ha en beskrivande ankartext när du internlänkar.
Detta då du fördelar länkkraften (eller PageRank) på ett optimalt sätt samtidigt som besökarna förstår vad de hamnar.
Det är också en bra idé att skaffa så kallade innehållssilon när du internlänkar, i vilka du stärker upp artiklar som är särskilt viktiga med artiklar som handlar om ungefär samma sak.
Du kan också välja att skapa innehållskluster. De fungerar ungefär som innehållssilon bortsett från att de är betydligt större och därför tar längre tid att planera och skapa.
Lästips: Så internlänkar du på rätt sätt.
Det är viktigt att arbeta enligt best practice inom bild-SEO.
För att göra det ska du bland annat:
Metatitlar, som också kallas för SEO-titlar är viktiga för att personer som söker efter olika saker ska välja att klicka på dina artiklar i SERP:en.
I WordPress kopieras din H1 rubrik som i sin tur blir din SEO-titel. Det fungerar ofta bra om du döper H1:an på rätt sätt, men du ska samtidigt komma ihåg att SEO-titeln kan bli för kort eller för lång när den kopieras rakt av.
Om du märker att SEO-titeln blivit för lång (det är vanligast) är det en bra idé att:
För att nämna ett exempel har vi valt att optimera SEO-titeln för startsidan till SEO-texter.se med nedanstående SEO-rubrik:
Dina metabeskrivningar utgör inte någon rankingsignal som bestämmer hur synlig din webbsida blir på Google. Metabeskrivningen är i korthet en förlängning av SEO-titeln i vilken du ska skriva något intressant med mål att få sökare att klicka på din artikel.
Några bra tips för att lyckas med dina metabeskrivningar är att:
Lästips: Så skriver du bra metabeskrivningar.
Nedan ser du vår nuvarande SEO-beskrivning för framsidan till SEO-texter.se:
För några år sedan var du tvungen att ladda ner många tillägg som alla hade exakt samma mål; att snabba upp din WordPress-webbsida. Idag är det inte riktigt så då du kan välja att ladda ned tillägg som sköter i princip all optimering.
Dessa populära allt i allo-tillägg för WordPress-optimering inkluderar:
Men är det värt att skaffa ett betal-tillägg för WordPress för att få ned laddningstiden för sin webbsida?
Nej, i våra ögon är det inte det. Skaffa i stället ett tema som inte innehåller en massa onödig CSS som ska laddas precis överallt. Du ska inte heller installera för många tillägg, samt ha som vana att bort de tillägg du inte behöver.
Men om vi ska rekommendera någonting: Litespeed är gratis och klart bäst, NitroPack är så pass dyrt att du lika gärna kan uppgradera din hosting i stället och gratisversionen för WP Rocket är "bra nog" för i princip alla.
När du tävlar om att ranka bäst på Google är det till stor del den webbsida med bäst material som vinner. Det vill säga textmaterial som både svarar på sökintentionen och är mer kompletta än konkurrenternas artiklar.
En bra teknik för att ta fram bättre SEO-texter än konkurrenterna är att använda sig av skyscraper technique. Det är även viktigt att skriva enligt den upp-och-nedvända pyramiden så besökarna får ta del av den viktigaste informationen först.
Lästips: Vad är SEO? En komplett guide!